اخبار : اعلام گزارش آخرین دستاوردها و اقدامات در دست اجرای معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران

اعلام گزارش آخرین دستاوردها و اقدامات در دست اجرای معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران

دکتر ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گزارشی از آخرین دستاوردها و اقدامات در دست اجرای آن معاونت ارائه داد.

به گزارش ایفدانا - Ifdana  به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران :دکتر ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران  گزارشی از آخرین دستاوردها و اقدامات در دست اجرای آن معاونت ارائه داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: دکتر مهران ولایی معاون غذا و داروی دانشگاه در خصوص  اهم  فعالیت های معاونت غذا و دارو عنوان داشت: در معاونت غذا و داروی دانشگاه ، پنج اداره  ( مدیریت دارویی ، مدیریت غذایی و مواد آرایشی ، مدیریت تجهیزات پزشکی، آزمایشگاه کنترل مواد غذایی ،دارویی و مکمل و مدیریت نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل) وجود دارد و حدود 140 نفر در این معاونت مشغول به فعالیت هستند.
دکتر ولایی بیان کرد: یکی ار اهداف اصلی این معاونت ، مصرف منطقی و بهینه دارو، دستیابی عادلانه مردم به سبد غذایی مطلوب و اقلام سلامت محور می باشد که این مهم با  فعالیت بخش کنترل و نظارت و آزمایشگاه کنترل امکان پذیر است.
وی افزود: در سال 95 معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران موفق به کسب رتبه اول در بین معاونت های غذا و دارو کشور شد.
ایشان در خصوص اقدامات انجام شده در معاونت غذا ودارو اظهار داشت: فعالیت های بسیاری در این معاونت انجام شده است که بخشی از آن به شرح زیر  است:
-   
ایجاد مجموعه مدد ایران با مصوبه هیئت امنا ، که این مرکز کمک بزرگی در اجرای طرح تحول سلامت در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه ایجاد شده و در این راستا 18 دروخانه بیمارستانی مشغول فعالیت هستند که 14داروخانه به صورت شبانه و روزی آماده ارائه خدمات هستند.
-    
تجهیز آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه با دستگاهها و تجهیزات مدرن و جدید
-    تحت پوشش قرار گرفتن 40 درصد مراکز ترک اعتیاد  استان در این معاونت
-    برگزاری همایش  ها و نشست های تخصصی کشوری توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران
-     ارائه خدمات پانسمان بیماران EB تنها توسط این معاونت  در کشور
-    تکمیل تجهیزات پزشکی مراکز تحت پوشش دانشگاه
-    ارائه سامانه  EMDL )لیست کوتاه تجهیزات پزشکی ) توسط معاونت غذا و دارو به عنوان روشی منتخب در کشور
-      جمع آوری ، بررسی و سنجش داروها و مواد غذایی PMS توسط آزمایشگاه این معاونت
-       تشکیل کمیته بررسی تجویز منطقی دارو
-    را ه اندازی سامانه اطلاع رسانی  دارو و سموم ( 1490)
-         
راه اندازی سالن اجتماعات با ظرفیت حدود120 نفر برای برگزاری دوره های آموزشی و سالن کنفرانس با ظرفیت چهل نفر
-         راه اندازی واحد PMQC   کنتر ل فرآورده های دارویی و مکمل در سطح عرضه از سال 94که تا کنون 92قلم نمونه برداری دارو انجام و به سازمان ارسال گردیده است و 320قلم در دست اقدام می باشد.
-         
تدوین فارماکوپه بیمارستانی در 100% بیمارستان های تحت پوشش
-         سهولت در دسترسی بیماران به شیر خشک های متابولیک از لحاظ زمان و بار مالی
-         صدور مجوز ورود و ترخیص بیش از 3000 پرونده درسال 96پس از تفویض
-         تفویض امور مربوط به ورود  ترخیص و ثبت کد IRC تجهیزات پزشکی و اقلام تحقیقاتی
-         فرآیند ارزیابی عملکرد 30% آزمایشگاه های همکار و مجاز کل کشور
-         مشارکت در طرح های کشوری PMS  و طرح پایش لبنیات کشوری ( صنعتی و صنفی)
-         
ایجاد اداره نظارت  و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل ها و در نتیجه ساماندهی عطاری ها، فروشگاه های گیاهان دارویی و باشگاه های بدنسازی و مراکز فروش مکمل تغذیه ای و فرآورده های طبیعی و سنتی و جلوگیری از فروش فرآورده های غیرمجاز و قاچاق
-         همکاری با کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که در این راستا معاونت غذا و دارو دانشگاه عهده دار پیگیری اجرای شیوه نامه مبارزه با قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی گردیده است که ریاست این کمیته با معاون غذا و دارو دانشگاه می باشد
دکتر ولایی در خصوص اقدامات در دست اجرای معاونت غذا و داروی دانشگاه تصریح کرد: ما قصد داریم برای سال آینده در حوزه دارو در شبکه های بهداشت و درمان مناطق تحت پوشش حدود 60 تا 70 باب داروخانه را بر اساس آمار جمعیتی افزایش دهیم تا خدمت رسانی دارو  بهینه گردد.
همچنین در نظر داریم دو اتاق تمیز (Clean room) در مجتمع آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم(ص) و بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) ایجاد نماییم.
دکتر ولایی ادامه داد: در بحث غذا هم برنامه ما در سال آینده  انجام کلیه درخواست ها بصورت الکترونیک درآوریم  و مراجعه حضوری کارخانه های غذایی را کاهش دهیم تا سرعت عمل پاسخگویی در این اداره افزایش یابد و در هزینه ها صرفه جویی شود.
وی گفت: از دیگر  برنامه های دست اجرا می توان به تفویض نظارت بر مواد غذایی و دارویی به شبکه های تحت پوشش ، کاهش مصرف میزان  25 درصدی قند و نمک تا سال 1399 ، اعتبار بخشی و برگزاری آزمون های تخصصی در بخش آزمایشگاه ، راه اندازی آزمون های دارویی و مکمل ، شناسنامه دار تجهیزات پزشکی براساس استاندارد های موجود (PMQ) و ایجاد انبار دارویی توسط مجموعه مدد در  زمان بحران اشاره کرد.
معاون غذا و دارو ضمن تاکید بر آموزش و اطلاع رسانی در مورد ارائه الگوی مناسب غذای سالم و مصرف منطقی دارو اظهار امیدواری کرد و افزود: با توجه به فرمایش ریاست دانشگاه برای رفتن به سمت دانشگاههای هزاره سوم ، در نظر داریم تمامی برنامه های معاونت غذا و دارو به این سمت سوق پیدا نماید و امیدوارم با تلاش و همت بیشتر بتوان دسترسی مردم جامعه را برای دستیابی به فرآورده های سالم و ایمن افزایش داد، همچنین با کنترل و نظارت بیشتر بتوان از ورود مواد غذایی تقلبی و داروهای قاچاق  جلوگیری کنیم.