اخبار : تغذیه صحیح موثر در مقابله با بیماری های فصلی

تغذیه صحیح موثر در مقابله با بیماری های فصلی

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان، تغذیه صحیح را موثر در مقابله با بیماری های فصلی بیان کرد.

به گزارش ایفدانا - 

 به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان،  دكتر محمدكاظم زاده سرما خوردگی را یکی از رایج ترین بیماری های ویروسی برشمرد و گفت: این بیماری با سرد شدن هوا شیوع بیشتری پیدا می کند كه  کودکان، خانم های باردار و سالمندان را بيشتر از ديگران تهدید می کند.

وی مهم ترین علت سرماخوردگی را ضعف سیستم ایمنی بدن دانست و افزود:  واقعيت اين است كه  تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد .

کاظم زاده در ادامه،  توصيه هاي مهم براي پيشگيري و درمان سرماخوردگي را به ترتيب زير برشمرد:

رعايت بهداشت فردي،  شستشوي مداوم دست ها  – اجتناب از دست دادن و  روبوسي

استراحت و تغذيه مناسب ( وضعیت تغذیه می تواند بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد )

مصرف میوه ها و سبزیجات به مقدار فراوان (حداقل روزی 5 سهم میوه و سبزی دریافت کنید ) چون سرشار از انواع ویتامین ها هستند و می توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر باشند.

در ميان میوه ها بالاترین ویتامینC  را خانواده مرکبات دارند. انواع مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت، توت فرنگی، کیوی، طالبی ، انواع فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی و گوجه فرنگی منابع بسیار غنی این ویتامین هستند . كه البته با مصرف  آنها ميتوان طول دوره بيماری را كاهش داد .

  • مصرف بيشتر قارچ ، سیر، موسیر و پیاز مهم هستند ؛ چرا که سیستم دفاعي بدن را تقویت مي كنند.
  • مصرف شلغم كه سرشار از املاح مفيدي مانند کلسيم و منيزيم بوده و ازمواد غذايي بسيار با ارزش به حساب مي آيد  و اثر مفيد و موثري در درمان بيماري هاي دستگاه تنفسي دارد  و نیز سرفه را تسکین می دهد، ترب سياه هم همه خواص شلغم را دارد.
  • مصرف مناسب پروتئین ها و چربی ها  : مصرف صحیح چربی های خوب که شامل اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 می شود (كه در ماهی، روغن زیتون ، کلزا، گردو  و بادام وجود دارند).
  • علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها که مقدار بالای آن در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع ماهی ها، محصولات دریایی و گردو وجود دارد موجب تقويت سیستم ایمنی می شوند. همچنین پروتئين ها و چربی ها در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی دخیل هستند.
  • مصرف مایعات گرم مانند شیر، سوپ و آش و همین طور استراحت می تواند در کاهش مدت زمان درمان و بهبود و تسکین علائم بیماری كمك كننده باشد.