اخبار : تعرفه های آزمایشگاهی و قیمت دارو در سال 97 تغییر چشمگیری نخواهد داشت/ تامین ماسک شهروندان خوزستانی در روزهای گرد و غبار

تعرفه های آزمایشگاهی و قیمت دارو در سال 97 تغییر چشمگیری نخواهد داشت/ تامین ماسک شهروندان خوزستانی در روزهای گرد و غبار

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد تعرفه های آزمایشگاهی در سال 97 میانگین افزایش در نظر گرفته شده برابر میزان تورم رسمی کشور که 8.4 درصد است می باشد. در مورد دارو هم تغییر چشمگیری نخواهیم داشت و در موارد خاص نیز هر گونه افزایش کمتر از نرخ رسمی تورم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدانا "، دکتر غلامرضا اصغری روز چهارشنبه در شانزدهمین نشست منطقه چهار معاونت های غذا و دارو در آبادان اظهار کرد: در مورد تعرفه های آزمایشگاهی در سال 97  میانگین افزایش در نظر گرفته شده برابر میزان تورم رسمی کشور که 8.4 درصد است می باشد. در مورد دارو هم تغییر چشمگیری نخواهیم داشت و در موارد خاص نیز هر گونه افزایش کمتر از نرخ رسمی تورم خواهد بود.

وی افزود: از سوی دولت 24 هزار میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده که از هفته آتی به دانشگاه های علوم پزشکی استان ها پرداخت می شود تا بتوانند در زمینه پرداخت بخشی از بدهی دارویی، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و آزمایشگاهی خود اقدام کنند. 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بودجه سازمان غذا و دارو در سال 97 گفت: ظاهرا بودجه سال آینده در زمینه دارویی همان بودجه سال 96 است و هیچگونه افزایش بودجه دیده نشده است. 

اصغری گفت: خوشبختانه در سال 96 مشکل ناشی از قاچاق دارویی تقریبا مشاهده نشده ولی مشکل اساسی ما کماکان با قاچاق مکمل ها و بویژه فرآورده های آرایشی و بهداشتی است.

وی همچنین با بیان اینکه روی بیشتر بسته های فرآورده های غذایی، برچسب های تغذیه ای سلامت با سه رنگ نشانگر سبز ، زرد و قرمز نصب شده افزود:   برچسب نشانگر تغذیه ای سلامت تاکنون بالغ بر 80 درصد فرآورده های تولیدی صنایع غذایی را در بر دارد.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: از سوی دیگر در فرآورده های غذایی و آرایشی و بهداشتی با نصب برچسب اصالت کالا و طراحی و فعالیت سامانه TTAC، سیستم رهگیری و رهیابی کالا در سازمان غذا و دارو وجود دارد و بسته ها و کالاهای فاقد برچسب اصالت کالا، قاچاق محسوب می شوند و به راحتی از طریق سامانه قابل شناسایی و رهگیری هستند. 

وی درباره معضل گرد وغبار نیز گفت: در حوزه وظایف سازمان غذا و دارو، برای تامین ماسک شهروندان خوزستانی در روزهای گرد و غبار تمهیداتی اندیشیده شده و مشکلی نداریم. 

اصغری درباره شانزدهمین نشست منطقه چهار معاونت های غذا و دارو اظهارکرد: این نشست ها در سایر استان های کشور به منظور ارتقای عملکرد معاونت های غذا و دارو برگزار می شود و با توجه به اهمیت حوزه غذا، دارو و فروآرده های آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی، این نشست در مناطق 10 گانه کشور به صورت فصلی برگزار می شود و ادامه خواهد یافت.