اخبار : بحث و بررسی مسائل و مشکلات حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی استان آذربایجان غربی به صورت تخصصی

بحث و بررسی مسائل و مشکلات حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی استان آذربایجان غربی به صورت تخصصی

این جلسه تخصصی و صمیمی صبح روز 19 بهمن ماه سال جاری با حضور دکتر رضا مسائلی مشاور وزیر و مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی کشور، دکتر ملکی نژاد معاون غذا و دارو و... در سالن شورای این معاونت ترتیب یافت.

به گزارش ایفدانا - Ifdana از روابط عمومی معاونت غذا و داروی ارومیه:

این جلسه تخصصی و صمیمی صبح روز 19 بهمن ماه سال جاری با حضور دکتر رضا مسائلی مشاور وزیر و مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی کشور، دکتر ملکی نژاد معاون غذا و دارو، مهندس جهاندیده مدیر تجهیزات و ملزومات پزشکی استان، دکتر صدیق راد مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر استان آذربایجان غربی و... در سالن شورای این معاونت ترتیب یافت.

دکتر مسائلی مشاور وزیر و مدیر تجهیزات پزشکی کشور برگزاری چنین نشست هایی را منشا خیر و برکات برای استان ها دانست.

وی با اشاره به گستردگی طیف تجهیزات پزشکی گفت:  270 هزار قلم تجهیزات پزشکی در اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی به ثبت رسیده است و 220 شرکت در زمینه واردات و 1000 شرکت در زمینه تولید و 5500 نمایندگی استانی و منطقه ای در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت دارند که باید به نحو شایسته ای مدیریت شود.

دکتر مسائلی، گستردگی طیف تجهیزات پزشکی و مدیریت چندگانه را در سال های گذشته از علل بروز برخی مشکلات موجود دانست.

وی تصریح کرد: جایگاه دانشگاه، رکن رکینی است و به دلیل فهم و درک بهتر شرایط در استان ها بهتر می تواند در زمینه مدیریت تجهیزات و ملزومات پزشکی راهگشا باشد.

دکتر مسائلی با اشاره به تجمیع سامانه های موجود و ایجاد سیستم کدینگ واحد بین حوزه های مختلف ذیربط، از ایجاد نرم افزار خرید تجهیزات و ملزومات پزشکی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این نرم افزار، نظارت بر فعالیت مراکز و بیمارستان ها دقیق تر و فرآیند خرید در کلیه استان ها شفاف‌سازی شده و فضای رقابتی ایجاد شده خواهد توانست برخی مشکلات موجود را مرتفع کند.

در این جلسه دکتر ملکی نژاد معاون غذا و داروی استان آذربایجان غربی ضمن خیر مقدم حضور مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی کشور، از اختصاص جلسه‌ای تخصصی و صمیمی در جهت ساماندهی مسائل و مشکلات این حوزه تشکر ویژه نمود.

دکتر ملکی نژاد گفت: استان آذربایجان غربی در حوزه تامین لوازم و ملزومات دیالیز نیاز به توجه ویژه دارد، چرا که در برهه ای از زمان در زمینه تهیه لوازم مورد نیاز دیالیز با مشکلات جدی مواجه شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تعدد سامانه های موجود در حوزه تجهیزات پزشکی باعث بروز برخی موازی کاریها و اتلاف زمان در این حوزه شده که نیاز به ساماندهی، تجمیع و مدیریت واحد در کل کشور دارد.

معاون غذا و داروی استان با اشاره به بحث کمبود نیروی انسانی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: با توجه به شرایط ویژه جغرافیایی و بعد مسافت در استان، مرزی بودن و مشکلات قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی، تعدد واحدهای موجود از جمله 32 بیمارستان دولتی و خصوصی و 15 شبکه بهداشت و درمان و... و لزوم بازرسی و نظارت های کارشناسی، از اهمیت ویژه برخوردار است که جذب نیروی کارشناسی و نیز جذب نیروهای طرحی باید در اولویت امور باشد.

مهندس جهاندیده مدیر تجهیزات پزشکی استان بر لزوم برخورد مناسب، قاطع، سریع و قانونى با پرونده‌های ارجاعی از سوی این حوزه به مراجع قضایی تاکید کرد و گفت: یکسان سازی ادبیات اداری و قضایی و تناسب احکام قضایی با جرایم و تخلفات پرونده های ارجاعی در حوزه تجهیزات پزشکی را در جهت کاهش تخلفات مهم دانست.

دکتر صدیق راد تصریح کرد: علارغم مشکلات موجود به همت کارشناسان این حوزه کارهای مختلف ابتکاری به ویژه تهیه شیوه نامه خرید ملزومات پزشکی در استان انجام شده و خرید ملزومات پزشکی کاملا تحت کنترل این معاونت باشد.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر استان گفت: خوشبختانه در زمینه خرید ملزومات پزشکی چند قدمی از دانشگاه های دیگر جلو هستیم

دکتر رهبر کارشناس ملزومات پزشکی معاونت غذا و داروی استان در این جلسه در خصوص ایجاد واحد قضایی و رسیدگی به تخلفات در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی، عدم ثبات قیمت لوازم مصرفی در بازار و نیز ساماندهی افزایش قیمت لوازم و ملزومات دیالیز مطالبی بیان کرد.