اخبار : ابراز علاقه ژاپنی ها براى حضور در بازار تولید تجهیزات پزشکی ایران

ابراز علاقه ژاپنی ها براى حضور در بازار تولید تجهیزات پزشکی ایران

رییس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با تشریح اقدامات سفر اخیر مدیرکل تجهیزات پزشکی و هیئت همراه به ژاپن گفت: قرار شد طی سه ماه آینده 20 قرارداد توسط بخش خصوصی با طرف ژاپنی برای تولید مشترک تجهیزات پزشکی منعقد شود. سرمایه‌گذاران داخلی این فرصت ایجاد شده را از دست ندهند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، مهندس رزا مختاری درباره سفر اخیر مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و هیئت همراه به کشور ژاپن گفت: طی سفیر اخیر به کشور ژاپن، دو بازدید از شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی و گفت‌وگو با مسئولین شرکت‌های تجهیزات پزشکی ژاپنی انجام شد.

وی با بیان این‌که ژاپنی‌ها برای حضور در بازار تجهیزات پزشکی ایران اظهار علاقه کردند، افزود: تلاش ما این بود که ژاپنی‌ها را ترغیب کنیم تا در ایران به کمک شرکت‌های ایرانی شروع به تولید کنند. البته روش‌های تولید در ایران برای ژاپنی‌ها نامشخص بود و نمی‌دانستند از چه روش‌های تولیدی در ایران می‌توانند استفاده کنند. در نتیجه این موارد برای طرف ژاپنی شفاف‌سازی شد و بازخورد و استقبال خوبی مشاهده کردیم.

مختاری ادامه داد: همچنین مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت برای آن‌ها درباره حضور ژاپنی‌ها در دهه‌های اولیه انقلاب در ایران توضیح داد. زیرا بعد از تحریم‌ها، حضور ژاپنی‌ها روز به روز در کشور کم‌رنگ‌تر شد، اما طی این سال‌ها رقبا حضور بیشتری داشتند. به طور مثال در حال حاضر شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی در کشور ما سرمایه‌گذاری کردند و قراردادهایی با طرف ایرانی منعقد کردند.

رییس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درباره آگاهی ژاپنی‌ها در خصوص بازار تجهیزات پزشکی ایران نیز بیان کرد: در ژاپن OMETA یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف نهایی آن کمک به توسعه پایدار امکانات پزشکی در کشورهای در حال توسعه است. تلاش اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ایران این بود که طرف ژاپنی فقط واردکننده نبوده و در کشور ما برای تولید نیز اقدام کنند. یعنی یا خودشان یک سایت تولید تجهیزات پزشکی احداث کنند یا این‌که به همراه یک  شرکت  ایرانی شروع به کار تولید کنند. به هر حال برخورد طرف ژاپنی این بود که به انجام این کار تمایل دارند و حتی سه شرکت ژاپنی کارهای خود را آغاز کردند.

وی اظهار کرد: بازه زمانی که برای طرف ژاپنی و شرکت‌های داخلی اعلام کردیم، سه ماه است. قصد داریم طی این بازه زمانی حداقل 20 قرارداد بین شرکت‌های ایرانی و ژاپنی منعقد کنیم.

مختاری گفت: همچنین در این سفر، یک جلسه با مسئولین اداره تجهیزات پزشکی و دارو ژاپن برگزار کردیم که تمام مدیران ارشد مرتبط با تجهیزات پزشکی کشور ژاپن در این جلسه حاضر بودند. یکی از مواردی که در این جلسه مطرح شد، آموزش‌های دو جانبه بین دو کشور و آشنایی با روال‌های کاری یکدیگر بود. این جلسه نیز بسیار امیدوارکننده بود و استقبال خوبی از طرف ژاپنی انجام شد.

رییس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: با چند شرکت تولید کننده نیز صحبت‌هایی انجام دادیم که اقدامات سه شرکت نسبت به بقیه جلوتر بود و با نمایندگان ایرانی خود هماهنگی‌هایی نیز انجام دادند.

وی درباره شرکت‌هایی که تمایل دارند برای تولید در ایران اقدام کنند نیز بیان کرد: این شرکت‌ها معتبر هستند و تاییدیه‌های معتبر دارند و واردات قانونی نیز به بازار ایران انجام می‌دهند. نکته جالب توجه این است که به ایران به عنوان یک هاب منطقه‌ای نگاه می‌کنند و به جمعیت 400 میلیونی منطقه توجه ویژه دارند. یعنی قصد دارند در ایران تولید کنند و از بازار کشورهای منطقه نیز با توجه به کاهش هزینه‌ها استفاده کنند.

مختاری درباره برنامه‌های اداره کل تجهیزات پزشکی در زمینه سایر کشورها نیز گفت: برنامه‌ریزی در مورد ژاپن طی سال‌های پیش آغاز شد، اما مدتی مغفول ماند و در دوره اخیر و با همت مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی در این زمینه پیش‌رفت خوبی داشتیم.