اخبار : باید داروهای غیرقابل استفاده معدوم شوند

باید داروهای غیرقابل استفاده معدوم شوند

کارشناس مسئول نظارت بر داروخانه ها و شرکت های توزیع دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در آستانه سال نو اعلام کرد: باید داروهای غیرقابل استفاده در منازل را معدوم کرد و از نگهداری داروهای تاریخ گذشته پرهیز نمود.

به گزارش ایفدانا - Ifdana ، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو،الناز بهروز، در آستانه فرا رسیدن سال نو اظهار داشت: معمولاً داروهای تجویز شده بیمار تا انتها مصرف نمی شود و این داروها در منازل برای روز مبادا نگهداری می شوند که این عمل، نادرست و بسیار خطرناک است.از طرفی ارجاع مجدد داروها به داروخانه های سطح شهر به دلیل عدم رعایت شرایط نگهداری دارو در منزل ،غیرمجاز و غیرقانونی است و تنها راه، معدوم کردن آنها می باشد.

دکتر الناز بهروز به یک اشتباه رایج در جامعه تحت عنوان بخشش دارویی پرداخت و گفت : یکی از اشتباهات رایج در جامعه و بخصوص در میان افراد کم سواد، بخشش دارویی است. باید یادآور شویم که پزشک معالج بر اساس تشخیص، سابقه بیماری و وضعیت جسمانی برای بیمار دارو تجویز نموده است در صورتیکه ممکن است این داروها برای افراد دیگر با شرایط متفاوت خطرناک و عامل مسمومیت دارویی باشد.

در ادامه دکتر بهروز، پزشک داروساز دانشگاه علوم پزشکی دزفول، روشهای صحیح انهدام داروهای تاریخ گذشته و یا مصرف نشده را برشمرد و گفت : چنانچه شرکت سازنده دارو، روشی را برای معدوم سازی آنها روی بسته بندی ذکر کرده باشد باید بر اساس آن عمل نمود وگرنه راههای ذیل توصیه می گردد.

1) قرصها و کپسولها را بدون خُرد کردن از بسته بندی اصلی خارج کرده و با مواد ناخوشایندی مانند تفاله چای مخلوط کنید و در کیسه زباله قرار دهید.

2) محلول شربت ها و سوسپانسیونها را در فاضلاب ریخته و بطری آنها را در کیسه زباله قراردهید ولی برای بطریهای شربت متادون پس از آبکشی در کیسه زباله قرار داده شود.

3) داروهایی مانند فنتانیل، مورفین، بوپره نورفین، متیل فنیدیت، مپریدین، دیازپام، متادون، هیدرومورفون، اکسی مورفون و اکسی کودون از آن دسته داروهای مخدر خطرناک هستند و می توانند از عوامل مسمومیت دارویی و در مواردی کشنده باشند و باید محلول آنها را داخل فاضلاب توالت ریخت.

وی در پایان تأکید کرد: اگر راه صحیح دور ریختن دارو را نمی دانید از یک داروساز سؤال نمایید و یا با شماره 190 با داخلی 2 تماس گرفته شود.