اخبار : هشدار درباره افزایش خطای آزمایشگاهی/استفاده از کیت های ارزان قیمت در آزمایشگاه ها

هشدار درباره افزایش خطای آزمایشگاهی/استفاده از کیت های ارزان قیمت در آزمایشگاه ها

دكتراي اقتصاد سلامت با اشاره به عواقب اصلی كاهش تعرفه‌ها در بخش تشخيصي گفت: در صورت اصلاح نشدن تعرفه‌ها در بخش های تشخیصی به مرور آزمايشگاه‌ها رو به كيت‌هاي ارزان قيمت رفته و به دنبال آن درمان بيماران نيز دچار خطا خواهد شد.

دكتراي اقتصاد سلامت با اشاره به عواقب اصلی كاهش تعرفه‌ها در بخش تشخيصي گفت: در صورت اصلاح نشدن تعرفه‌ها در بخش های تشخیصی به مرور آزمايشگاه‌ها رو به كيت‌هاي ارزان قيمت رفته و به دنبال آن درمان بيماران نيز دچار خطا خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر محسن باروني، دكتراي اقتصاد سلامت در مورد اینکه تورم حوزه سلامت با تورم عمومي تفاوت دارد؟ اظهارکرد: تورم به افزايش سطح عمومي قيمت‌ها گفته مي‌شود كه ممكن است برخي كالاها كاهش و برخي افزايش يابد و به اين تغييرات در قيمت كالاها تورم گفته مي‌شود که تورم بخش عمومي با بخش سلامت كاملا متفاوت است.

وی افزود: با توجه به اين كه كالاهاي بخش سلامت وابستگي شديدتري به نرخ ارز دارند با نوسانات نرخ ارز شدت بيشتري در جهت افزايش دارند. بر اساس مطالعات متعدد تورم بخش سلامت بين 1.8 تا دو برابر بخش عمومي است به عنوان مثال در سال 1393 درصد تورم بخش عمومي حدود 15 درصد بوده است و تورم بخش سلامت بالغ بر 32 درصد اعلام شده است.

این دكتراي اقتصاد سلامت در ارتباط با اینکه افزايش تعرفه در حوزه سلامت بعد از طرح تحول سلامت و قبل از آن چه ميزان است؟ گفت:مطالعات ميداني متعددي انجام شده است. اگر تعرفه هاي مصوب در نظر بگيريم افزايش تعرفه ويزيت و خدمات پزشكي به طور متوسط ۱۳۷درصد تغيير يافته است.

بارونی تاکید کرد: بايد توجه داشته باشيم اين تغييرات به بيمه‌هاي درماني تحميل شده است تا مردم؛ به عنوان مثال هزينه سازمان بيمه سلامت قبل و بعد از طرح تحول بيش از چهار برابر شده است.

این عضو هيات علمي دانشگاه بیان داشت: افزايش تعرفه آزمايشگاه قبل و بعد از طرح تحول سلامت در سال 1396 چه مقدار است؟ ميزان افزايش تعرفه قبل و بعد از طرح تحول در حوزه آزمايشگاه نسبت به خدمات ديگر پزشكي كمتر بوده است. همچنین متوسط افزايش تعرفه تست ها آزمايشگاهي در سه سال قبل و سه سال بعد از طرح تحول حدود 17 درصد بوده است.

وی در پاسخ به اینکه افزايش هزينه‌ها (تورم) و كاهش تعرفه‌ها در آزمايشگاه از نظر اقتصادي چه عواقبي دارد؟ بیان داشت: يكي از مهم ترين مسايل اين است كه تعرفه ها بايد بر اساس قيمت تمام شده تعيين شود و حاشيه سود و نقطه تعطيلي هر بخش مورد بررسي قرار گيرد. 

بارونی با بیان اینکه متاسفانه در سال هاي اخير شاهد تعطيلي آزمايشگاه هاي متعدد بوده ايم كه اين نشان مي دهد اين آزمايشگاه ها تعداد بيمار در روز كمتر از 25 داشته اند، عنوان کرد: بايد در ايران مدلي طراحي شود مانند برخي از كشورهاي پيشرفته که تاسيس ازمايشگاه ها مرجع پزشكي با در نظر گرفتن سود حاصل از سرمايه گذاري باشد.

این عضو هيات علمي دانشگاه گفت: يكي از عواقب اصلي كاهش تعرفه‌ها در بخش تشخيصي اين است كه به مرور آزمايشگاه‌ها رو به كيت‌هاي ارزان قيمت و مواد بي كيفيت کرده و تشخيص ها زير سوال رفته و به دنبال آن درمان بيماران نيز دچار خطا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها بايد علاوه بر واقعي كردن تعرفه‌ها مكانيزمي جهت پرداخت آن‌ها نيز طراحي كنند كه به بيماران نيز فشار وارد نشود و پرداخت از جيب آن‌ها نيز افزايش پيدا نكند.