اخبار : افزایش نرخ ارز موجب بی ثباتی در بازار سلامت خواهد شد

افزایش نرخ ارز موجب بی ثباتی در بازار سلامت خواهد شد

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، افزایش قیمت ارز را موجب بی ثباتی در قیمت لوازم پزشکی، تجهیزات مصرفی، دارو و خدمات درمانی دانست.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، افزایش قیمت ارز را موجب بی ثباتی در قیمت لوازم پزشکی، تجهیزات مصرفی، دارو و خدمات درمانی دانست.

دکتر ایرج خسرونیا، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: افزایش قیمت دلار و بی ثباتی بازار ارز موجب سونامی بالا رفتن قیمت خدمات پزشکی، احتکار، گران فروشی و بازار سیاه دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی خواهد شد.

وی با اشاره به بدهی های سنگین و معوق مراکز درمانی کشور به شرکت های تجهیزات پزشکی و دارویی، حتی پزشکان و پرسنل درمانی، افزود: متاسفانه سازمان های بیمه گر بیش از یکسال است که بدهی خود را پرداخت نکرده اند؛ از سوی دیگر افزایش قیمت دلار و پیامدهای متعاقب آن نیز عاملی در تشدید مشکلات برای همه سطوح خواهد بود.

خسرونیا با اشاره به کمک حمایتی اعلام شده از سوی دولت، گفت: با توجه به اینکه لوازم و تجهیزات از مبادی و مسیر های مختلف وارد کشور میشود، افزایش و نا پایداری قیمت ارز، ناپایداری و افزایش حتمی هزینه های درمانی را در پی خواهد داشت.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: بدهی های معوق و نپرداختن به موقع حق الزحمه همچنین احتمال گرانی خدمات درمانی و پزشکی، کالا و تجهیزات مرتبط مهمترین نگرانی کنونی است که با کاهش قیمت دلار و بازگشت آرامش به بازار ارز تا حدی قابل کنترل خواهد بود.

رئیس بیست و نهمین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: متاسفانه همه امور در حوزه بهداشت، درمان و خدمات پزشکی با وجودبالغ بر واردات ۷۰درصدی تجهیزات و ۱۰درصدی دارو، ارتباط مستقیمی با قیمت ارز داشته و حتی بر قیمت مواد اولیه صنعت داروسازی کشور نیز اثر می گذارد.

وی تاکید کرد: با کاهش ارزش ریال در مقابل دلار، فشار اقتصادی و معیشتی بر بیماران و کادر درمانی وارد خواهد شد، بدین ترتیب شرکت ها و مراکز درمانی مجبور به دریافت اختلاف قیمت ها از مردم هستند.

بیست و نهمین کنگره سالانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با ارائه جدیدترین مقالات، نتایج پژوهشهای پزشکی و اجرای سخنرانی های علمی، میزگردهای پرسش و پاسخ در کنار برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای دارویی و تجهیزاتی ۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت ۹۷ در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.