اخبار : اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی ایران افتتاح شد

اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی ایران افتتاح شد

نخستین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی در غرب آسیا که توسط شرکت دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت‌امام (ره) ساخته شده است، به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی در کشور با حضور دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و با سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و دانش فنی پژوهشکده رویان وابسته به جهاد دانشگاهی فعالیت خود را آغاز کرد.

کارخانه تولید دارو سل تک فارمد، زیر مجموعه گروه دارویی برکت است که در حوزه سلول‌های بنیادی و طب ترمیم فعالیت دارد. این شرکت در سی‌ام بهمن ماه سال ۱۳۹۲ برای تامین نیاز کشور به سلول درمانی، تاسیس شد. بنیانگذاران شرکت سل تک فارمد، پژوهشگاه رویان و شرکت دارویی برکت هستند.

پشتوانه فعالیت­‌ها و پروژه­‌های این شرکت، تحقیقات گسترده در حوزه سلول‌های بنیادی، بیوتکنولوژی (زیست فناوری)، نانوتکنولوژی (فناوری نانو) و حیطه‌­های دارویی اعلام شده است.

خط تولید محصولاتی مانند منیوسل برای درمان حمله قلبی، ریکالرسل برای درمان ویتیلیگو، رنیودرم سل به منظور درمان پیری پوست، اسکار و آکنه، لیپوس سل برای درمان پیری پوست، مزستروسل با هدف درمان آرتروز و دستروسل برای درمان GVHD در این شرکت وجود دارد.

حجم سرمایه‌گذاری در پروپوزال امکان سنجی نزدیک ۱۰۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی مجموعه کارخانه‌هایی که قادر باشند روزانه به بیش از ۱۰۰بیمار سرویس‌دهی کنند، در نظر گرفته شده است. حجم سرمایه‌گذاری اولیه برای طرح پایلوت نیز ۵۰۰ میلیارد ریال مقرر شده بود.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در مراسم بهره برداری از اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده های سلولی اظهار کرد: بهره برداری از این کارخانه سندی بر توانایی کشور و اتکا به جوانان و نخبگان است.

وی با تأکید بر اینکه در عمده مؤلفه‌های حکومتی در بهترین وضعیت قرار داریم و بی جهت یأس را در مردم ایجاد می‌کنیم، افزود: بگو مگوهایی که در جریانات سیاسی اتفاق می‌افتد، بیشتر شوخی است و برخی را مضطرب می‌کند؛ البته ممکن است دشمنان آن را جدی بگیرند.

بنیاد برکت پنج سال پیش براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با ﺣﻤﺎﻳﺖ  ﺳﺘﺎد اﺟﺮاﻳﻲ ﻓﺮﻣﺎن ﺣﻀﺮت اﻣﺎم(ره) تاسیس شد تا وضعیت اجتماعی و اقتصادی مناطق محروم کشور را متحول سازد. گستره فعالیت بنیاد برکت وسیع است و زمینه‌های آموزشی، بهداشتی، برق‌رسانی، آب‌رسانی، مخابراتی، فرهنگی و مذهبی، مسکن، ورزشی، جاده‌ای، آبخیزداری، دامپروری، تامین سوخت و طرح‌های هادی روستایی را شامل می‌شود.