اخبار : دانستنی هایی در رابطه با« برچسب اصالت کالا»

دانستنی هایی در رابطه با« برچسب اصالت کالا»

با گسترش پدیده ی مخرب قاچاق و تخلفات صورت گرفته توسط وارد کنندگان و توزیع کنندگان، عرضه کالاهای تقلبی و ناسالم بسیار فراگیر شده و تلاش های گسترده جهت مبارزه با قاچاق کالا و وضع قوانین مختلف جهت پیشگیری از وقوع تخلفات رایج در این حوزه، از سالها پیش آغاز شده و هم اکنون با جدیت و پشتکار بیشتر ادامه دارد. یکی از راه های مقابله با توزیع کالای قاچاق، اجرای طرحی با عنوان «نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور» است که از طریق نصب برچسب اصالت روی کالا، اصالت و سالم بودن کالا استعلام می شود.با گسترش پدیده ی مخرب قاچاق و تخلفات صورت گرفته توسط وارد کنندگان و توزیع کنندگان، عرضه کالاهای تقلبی و ناسالم بسیار فراگیر شده و تلاش های گسترده جهت مبارزه با قاچاق کالا و وضع قوانین مختلف جهت پیشگیری از وقوع تخلفات رایج در این حوزه، از سالها پیش آغاز شده و هم اکنون با جدیت و پشتکار بیشتر ادامه دارد. یکی از راه های مقابله با توزیع کالای قاچاق، اجرای طرحی با عنوان «نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور» است که از طریق نصب برچسب اصالت روی کالا، اصالت و سالم بودن کالا استعلام می شود.

به گزارش ایفدانا - Ifdana، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با گسترش پدیده ی مخرب قاچاق و تخلفات صورت گرفته توسط وارد کنندگان و توزیع کنندگان، عرضه کالاهای تقلبی و ناسالم بسیار فراگیر شده و تلاش های گسترده جهت مبارزه با قاچاق کالا و وضع قوانین مختلف جهت پیشگیری از وقوع تخلفات رایج در این حوزه، از سالها پیش آغاز شده و هم اکنون با جدیت و پشتکار بیشتر ادامه دارد. یکی از راه های مقابله با توزیع کالای قاچاق، اجرای طرحی با عنوان «نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور» است که از طریق نصب برچسب اصالت روی کالا، اصالت و سالم بودن کالا استعلام می شود.

اجرای طرح « نظام ردیابی ، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور» از سال ۹۳ آغاز شده و در حال توسعه می باشد. سازمان غذا و دارو با اتخاذ سیاست های سخت گیرانه و اعمال روش های هوشمندانه توانسته است این طرح را به موفق ترین طرح در زمینه کنترل اصالت کالا تا به امروز تبدیل کند. اجرای این پروژه در قالب برچسب های حاوی اطلاعات مربوط به فرآورده با امکان گرفتن استعلام توسط مصرف کننده صورت گرفته و در کمترین زمان ممکن می توان از اصالت محصول خریداری شده مطلع شد.

مشخصات برچسب اصالت:

تمامی محصولات خارجی (وارداتی ) باید دارای برچسب کنترل اصالت وسلامت کالا با ویژگی های زیر باشند:
برچسب کنترل اصالت وسلامت به رنگ سفید با حاشیه زرد است و باید کاملا سالم بوده ومخدوش نباشد. نوع چسب و جنس کاغذ برچسب باید به گونه ای باشد که پس از الصاق برروی فرآورده جدا نشده و در صورت جداسازی قطعه قطعه شده و از بین برود و قابلیت استفاده مجدد نداشته باشد.

مواردی که روی برچسب مشاهده می گردد شامل :
)GTNشناسه تجاری فرآورده(: شماره ای14رقمی است که برای هر نوع فرآورده در سطح جهان، اختصاصی است.

) UID شناسه ردیابی و رهگیری) : شماره ای 20 رقمی است که برای هر واحد فرآورده براساس استاندارد، اختصاص داده شده است.

 LOT (سری ساخت )  : شماره ای است که شرکت تولید کننده به هر سری ساخت محصول اختصاص می دهد.

EXP   (تاریخ انقضا)
 روش استفاده از برچسب توسط مصرف کننده :
کد 16 رقمی را بعد از تراشیدن لایه اسکرچ، از طریق پیام کوتاه، شماره تلفن گویا یا سایت الکترونیک (WWW.TTAC.IR) به شماره یا آدرس مندرج بر روی برچسب ارسال کنید. پس از آن پیام اصالت کالا مورد تایید است به همراه نام فرآورده ، تاریخ تولید وانقضا و سری ساخت برای شما ارسال می گرد که در جواب استعلام، عبارت «محصول معتبر می باشد» نشان دهنده اعتبار و تاییدیه وزارت بهداشت نبوده و بایستی مشخصات کامل مانند نام و نوع محصول، تاریخ تولید و انقضا، شرکت وارد کننده را با استعلام به دست آورد.

یکی از مزایای مهم طرح برچسب اصالت و سلامت کالا این است که با توجه به اختصاصی بودن آن برای هر قلم از محصولات وارداتی آرایشی و بهداشتی و عدم امکان جعل بر چسب، در صورت بروز مشکلات ناشی از استفاده محصولات وارداتی آرایشی و بهداشتی امکان پیگیری و رسیدگی موضوع به  دلیل وجود مستندات و مدارک مربوط به کالای مورد نظر در سازمان غذا و دارو میسر خواهد بود.