اخبار : پیش‌نویس راهنمای مطالعات پیش‌بالینی محصولات ژن‌درمانی ارائه شد

پیش‌نویس راهنمای مطالعات پیش‌بالینی محصولات ژن‌درمانی ارائه شد

پیش نویس راهنمای صنعت برای مطالعات پیش‌بالینی محصولات سلول و ژن‌درمانی در نشست هم‌اندیشی متخصصان کشور در معاونت علمی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، در این نشست هم اندیشی پیش‌نویس اولیه راهنمای صنعت برای بررسی‌های پیش بالینی محصولات سلول و ژن‌درمانی ارائه شد و متخصصان به بررسی آن پرداختند.

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم وفناوری های سلول‌های بنیادی معاونت علمی به همکاری‌های خوب میان این ستاد و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مهم ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی معاونت علمی همکاری با وزارتخانه‌ها برای تهیه آیین‌نامه‌های مختلف و برنامه‌ریزی برای بحث‌های سلول درمانی، مطالعات پیش بالینی و بالینی است.

وی بیان کرد: در همین راستا نخستین آیین‌نامه سلول، بافت، ژن‌درمانی در سال ۱۳۹۴ و آیین‌نامه مجوز خدمات سلول درمانی در سال ۱۳۹۵ با همکاری معاونت درمان به وزارت بهداشت ارسال شد.

حمیدیه با ذکر اینکه مراجعات مردم به درمانگاه‌ها برای درمان بیماری‌ها با استفاده از ژن‌درمانی و سلول درمانی، نیاز به آیین‌نامه‌ها، دستورات لازم بیش‌از پیش احساس می‌شود، افزود: امیدواریم با نشست‌های کارشناسی و استفاده از تجارب متخصصین این حوزه بتوانیم آیین‌نامه‌های لازم را با استانداردهای جهانی برای پیشبرد اهداف تهیه و تدوین کنیم.

در ادامه محمد نژاد مدیر شبکه ملی مدل‌سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی به تشریح رسالت این شبکه پرداخت و گفت: یکی از اهداف بسیار مهم شبکه، توسعه نرم‌افزاری برای پژوهشگران و فناوران کشور در راستای تجاری‌سازی محصولات و عرضه آن به بازارهای جهانی است.

وی با اشاره به لازمه تدوین آیین‌نامه‌های پیش بالینی اضافه کرد: لازمه توسعه فراورده‌های کشور در حوزه بین‌المللی تدوین و اجرای آیین‌نامه‌ها مطابق با اصول GLP و کسب استانداردهای لازم از سازمان جهانی همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است.

در نهایت مقرر شد با بررسی‌های  بیشتر در جلسات آینده این پیش‌نویس تهیه و به سازمان غذا و دارو ارسال شود.