اخبار : استقبال از شفافیت در حوزه ارز دولتی واردات دارو و تجهیزات پزشکی

استقبال از شفافیت در حوزه ارز دولتی واردات دارو و تجهیزات پزشکی

سخنگوی سازمان غذا و دارو از استقبال نظام سلامت و سازمان غذا و دارو از شفافیت هر چه بیشتر در نحوه هزینه کرد ارز تخصیصی به واردات دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی خبر داد.

به گزارش ایفدانا، سخنگوی سازمان غذا و دارو از استقبال نظام سلامت و سازمان غذا و دارو از شفافیت هر چه بیشتر در حوزه نحوه هزینه کرد ارز تخصیصی به واردات دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی خبر داد و گفت: از آنجا که سفارش ارز دارو از طریق این سازمان به بانک مرکزی اعلام می شود و تخصیص و تامین ارز و گشایش اعتبارها بر عهده بانک مرکزی است، قاعدتا اطلاعات دقیق و نهایی در این زمینه در اختیار بانک مرکزی خواهد بود و از انتشار شفاف نام شرکتهای دریافت کننده ارز و میزان ارز تامین شده قطعا استقبال می کنیم.

 


وی ادامه داد: البته همزمان باید مراقب بود از قضاوت های عجولانه و غیر فنی تا روشن شدن جزییات خودداری کرد و به این موضوع خدای ناکرده نگاه تامین کننده تیترهای داغ در فضای مجازی نباید داشت، چرا که این امر می تواند مانع از تحقق شفافیت بیشتر و حصول منافع ناشی از آن شود.


سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید دارد، اگر تخلفی در این حوزه صورت بگیرد، بدون تردید شرکت های متخلف از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به مردم و مراجع ذیصلاح معرفی می شوند، لکن تا روشن شدن همه زوایا نباید قضاوت زودهنگام کرد. جهانپور تصریح کرد: نمی توان و نباید قصاص پیش از جنایت کرد و در حالی که هنوز تخلفی صورت نگرفته یا محرز نشده، نباید پیشواز رفت.


وی افزود: شرکت ها و فعالان اقتصادی واردکننده، بخشی از زنجیره خدمت در اقتصاد ملی هستند و مراقب باشیم در هیاهو و هیجان و بنام شفافیت، به دام شایعات یا تهمت ها نیفتیم، بدیهی است اگر شرکتی ارز دولتی گرفته ، گشایش اعتبار کرده و واردات دارو و تجهیزات انجام داده، اما مشاهده شود که واردات به اندازه ارز مذکور انجام نشده و یا کالا مطابقت ندارد، قطعا داده ها موجود و قابل مقایسه است و متخلف هم باید به مردم و مراجع ذیصلاح معرفی شود.


وی با بیان این که هم اکنون نام تمام شرکت های عرضه کننده دارو به بازار در سامانه اطلاعات دارویی سازمان غذا و دارو مشخص است، اظهار کرد: همه واردات دارویی با ارز دولتی خواهد بود، ثبت سفارش و گشایش اعتبارها در حال انجام و فرایند ترخیص، لیبل گذاری و تایید واردات از مسیر گمرک زمان بر است، بنابراین حتی به محض اعلام اسامی شرکتهای دریافت کننده ارز نمی توان و نباید، درباره تخلف در این حوزه عجولانه صحبتی کرد.


وی تصریح کرد: در حوزه مواد اولیه، دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، دهها بلکه صدها شرکت، وارد کننده و مشمول دریافت ارز دولتی و در حال فعالیت هستند، هزاران قلم کالا ذیل این عناوین کدگذاری شده است، تا این لحظه تخلف خاصی برای ما احراز نشده است که بخواهیم آن را معرفی کنیم و قدر مسلم در صورت عدم انطباق فعل و سند و هرگونه تخلف احتمالی، موارد بدون اغماض اعلان خواهد شد و پرده پوشی معنایی نخواهد داشت.


سخنگوی سازمان غذا و دارو البته تاکید کرد: در خصوص دارو و تجهیزات، قاعدتا بانک مرکزی اسامی شرکتها و میزان ارز دریافتی را داشته و منتشر می کنند، این بحث که شرکت ها بتوانند داروهای وارداتی را به قیمت بالاتری بفروشند هم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تقریبا وجود ندارد و قیمت گذاری در این حوزه نیز در اختیار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت خواهد بود، لذا تنها بحث احتمالی این خواهد بود که آیا افراد یا شرکتها به میزان ارزی که گرفته اند و به میزانی که دارو و مواد و تجهیزات ثبت سفارش شده است، دارو یا مواد مورد شمول ارز دولتی وارد کرده اند یا خیر ؟


وی در پایان تاکید داشت: شفافیت را با طمانینه و متانت باید همراه کرد، صاحبان فرآیند واردات، فعال اقتصادی و بخشی از خدمتگزاران نظام اقتصادی کشور هستند، اگر تخلفی اتفاق افتاده باشد یا بیفتد، هم بدون پرده پوشی و شفاف باید اعلام کرد و متخلفان را به مردم و مراجع ذی صلاح معرفی کرد و قاعدتا در شرایط پیش رو با شدت بیشتری از گذشته با متخلفان و فرصت طلبان این حوزه نیز برخورد باید کرد و نظام سلامت و سازمان غذا و دارو هم در این زمینه کوچکترین تردیدی نداشته و نخواهد داشت.


وی تصریح کرد: در عین لزوم اطلاع رسانی شفاف، مراقب فضای روانی جامعه یا فعالان اقتصادی هم باشیم، وی افزود: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تمهیداتی ویژه، مضاف بر سایر بخشها به منظور جلوگیری از بروز تخلف و نیز رهگیری و پیگیری این موارد هست و ازین رهگذر متخلف هم با سهولت بیشتری قابل شناسایی است.


جهانپور تصریح کرد: در حوزه دارو و تجهیزات، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو ، دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان تعزیرات حکومتی بر همه مراحل تامین دارو وعرضه نظارت دارند.