اخبار : نا بینایی در کمین مصرف خودسرانه دارو های چشمی

نا بینایی در کمین مصرف خودسرانه دارو های چشمی

دکتر کیمیا حمیری کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز : یکی از علایم شایع چشمی ، قرمزی چشم می باشد که به دلایل مختلفی ممکن است پدیدار شود. بیشتر مواقع به علت التهاب ملتحمه ( لایه شفاف خارجی چشم ) می باشد که عوامل مختلفی مانند ویروس ، باکتری و یا حساسیت می تواند داشته باشد. عدم نگهداری صحیح دارو های چشمی در شرایط مناسب آنها را مستعد ایجاد تحریکات چشمی یا عفونت می کند.

به گزارش ایفدانا - و به گزارش روابط عمومی معاونت غذاودارو شیراز: کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم شیراز بیان کرد ، با توجه به این که امروزه در خواست دارو های چشمی در داروخانه ها رایج است ؛ باید توجه داشت گاهی در پس تجویز بی مهابای دارو های چشمی ، بیماری های خطرناک چشمی که گاهی به کوری منجر می شود نهفته است. در نتیجه مصرف دارو های چشمی حتما باید تحت نظر پزشک معالج باشد و از مصرف خودسرانه آن ها باید جلوگیری کنیم.

        دکتر " کیمیا حمیری " گفت : یکی از علایم شایع چشمی ، قرمزی چشم می باشد که به دلایل مختلفی ممکن است پدیدار شود. بیشتر مواقع به علت التهاب ملتحمه ( لایه شفاف خارجی چشم ) می باشد که عوامل مختلفی مانند ویروس ، باکتری و یا حساسیت می تواند داشته باشد. عدم نگهداری صحیح دارو های چشمی در شرایط مناسب آنها را مستعد ایجاد تحریکات چشمی یا عفونت می کند. مواد نگهدارنده قطره های چشمی نیز در برخی افراد ممکن است خود موجب آلرژی شوند. در صورت استفاده از لنز مطمئن شویم که بیمار نکات بهداشتی را رعایت کند ، بهتر است موقع مصرف دارو بیمار لنز ها را در آورد و نیم ساعت بعد دوباره استفاده کند. به طور کلی بهتر است بیمار در طول دوره درمانی از لنز استفاده نکند.

         این دکتر داروساز افزود ؛ هرگز برای کودکان بدون تجویز پزشک از دارو های چشمی استفاده نکنید. کودکان زیر یک ماه برای جلوگیری از آسیب بینایی به پزشک ارجاع داده شوند. دادن قطره چشمی کرومولین در کودکان زیر 4 سال و زنان شیر ده حتما با مشورتو تحت نظر پزشک باید باشد و هم چنین قطره چشمی نفازولین-آنتازولین در کودکان زیر 6 سال و خانم های باردار مگر با تجویز پزشک معالج ممنوع می باشد.

         وی در ادامه اشاره کرد که ترشحات زرد رنگ چشم به خصوص موقع بیدار شدن از خواب ممکن است علامت یک عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد ، هم چنین ترشحات آبکی چشم ممکن است بر اثر ویروس ایجاد شده باشد که تنها پزشک قادر به تشخیص این موارد می باشد ، از مصرف خودسرانه دارو های چشمی خودداری کنید.

       در صورت داشتن هر گونه سوال و یا برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره تلفن های 07132331017 و یا 1490 و یا 190 تماس حاصل فرمایید.