اخبار : سیستم تضمین کیفیت موسسه رازی حساسیت‌ها را رصد می‌کند.

سیستم تضمین کیفیت موسسه رازی حساسیت‌ها را رصد می‌کند.

کرج - رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: سیستم کنترل و تضمین کیفیت این موسسه با عملکرد بسیار دقیق سبب تولید محصولات با کیفیت شده است.

کرج - رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: سیستم کنترل و تضمین کیفیت این موسسه با عملکرد بسیار دقیق سبب تولید محصولات با کیفیت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حمید کهرام در نشست خبری به مناسبت روز ملی کیفیت که پیش از ظهر سه شنبه با حضور خبرنگاران در محل موسسه رازی برگزار شد، با اشاره به اهمیت و حساسیت معاونت تضمین کیفیت در این موسسه اظهار کرد: تمام محصولات تولیدی در موسسه رازی در بخش تضمین کیفیت مورد کنترل کیفی قرار می گیرند و حتی تمام مواد اولیه وقتی وارد موسسه می شود در این بخش کنترل می شوند به طوری که در ابتدا، حین و انتهای تولید نیز این کنترل بر روی تمام محصولات ادامه دارد.

وی گفت: پس از اینکه تمام مراحل کنترل کیفیت و آزمایش های لازم بر روی محصولات طی شد این محصولات اجازه آزادساز و ورد به بازار را می گیرند و هیچ محصولی امکان آزادسازی حتی با دستور رئیس موسسه ندارد مگر اینکه همه آزمایش های کنترلی و استاندارد را پشت سر بگذارد.

دکتر کهرام با بیان اینکه فرآیند برخی آزمایش ها حتی تا ۶ ماه به طول می انجامد، افزود: بعضی آزمایشات بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام می شود و محصول نهایی پس از گذراندن تمام این مراحل و کسب نمرات لازم در آزمایش ها اجازه ورود به بازار مصرف را پیدا می کند.

رئیس موسسه رازی با بیان اینکه هر کارخانه تولیدی برای دو بخش تضمین کیفیت و R&D (تحقیقات توسعه ای) اهمیت زیادی قائل است، تاکید کرد: بخش تضمین کیفیت در کارخانه های داروسازی به ویژه کارخانه های واکسن سازی مهم است زیرا ارزش محصولات به کیفیت آنها بستگی دارد و باید شرایطی فراهم کرد تا کیفیت محصول تا زمان تاریخ انقضای آن کاملا حفظ شود.

دکتر کهرام همچنین با اشاره به قدمت موسسه رازی اظهار کرد: یک اشتباهی که وجود دارد این است که وجود ساختمان های قدیمی را مساوی با  عدم کنترل کیفیت می دانند در حالیکه تمام مراحل کنترل کیفی در این موسسه به دقت اجرا می شود.

وی با اشاره به رعایت «جی ام پی» در تولید محصول گفت: جی ام پی یک تفکر، به معنای ساخت خوب است و نیاز به فرهنگ سازی دارد.

رئیس موسسه رازی ابراز امیدواری کرد این موسسه با قدمت ۹۰ ساله در اجرا و رعایت کامل این تفکر هم راستا با کنترل کیفی موفق عمل کند.

دکتر کهرام در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به استفاده از ویروس و میکروب زنده در ساخت واکسن گفت: اینکه هیچ موردی از ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند فلج اطفال، سل، سرخک، کزاز و غیره در بین کارکنان موسسه رازی که در ارتباط با تولید واکسن هستند، دیده نمی شود به این معنی است که سیستم تضمین کیفیت موسسه رازی، یک سیستم آهنین است.

وی تصریح کرد: همین سیستم آهنین و دقیق، سبب تولید محصولات با کیفیت شده و از کارکنان این موسسه در مقابل خطرات ویروس و میکروب زنده محافظت می کند.