اخبار : سودجویان بازاردارو را با شایعات هدف گرفته اند

سودجویان بازاردارو را با شایعات هدف گرفته اند

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تنگناهای اقتصادی کشور گفت: سودجویان در شرایط کنونی با در نظر گرفتن نیازهای بیماران به تامین دارو، سعی دارند شرایط را به گونه ای جلوه دهند که از این طریق، درآمد بیشتری کسب کنند و فرقی نمی کند که آثار و تبعات شایعات دارویی، تا چه اندازه می تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایفدانا و به نقل از جوان آنلاین، دکتر غلامرضا اصغری با اشاره به نوسانات ارزی اخیر، بیان کرد: وضعیت نرخ ارز در یکی دو ماه اخیر و به دنبال آن، موضوع تشدید تحریم ها، دو حربه سودجویان برای نشانه گرفتن سلامت مردم است و آنها تلاش می کنند با انتشار اخبار نادرست و دامن زدن به شایعات، وضعیت را به گونه ای ترسیم کنند که گویی، قحطی دارو در راه است و بیماران، دچار مشکل خواهند شد. شاید، همین شرایط است که باعث شده وزیر بهداشت، در تازه ترین واکنش خود به وضعیت حوزه سلامت، عنوان کند که شایعات حوزه سلامت افزایش خواهد یافت و به نوعی بازار شایعات سلامت داغ تر خواهد شد. زیرا ایشان خوب می داند که عده ای قلیل بدون توجه به مشکلات و کمبودها، تنها و تنها به منافع شخصی خود می اندیشند و می خواهند از فرصت ایجاد شده، بهره برداری شخصی داشته باشند. 

 
وی بااشاره به بیانات وزیر بهداشت در واکنش به سوء استفاده هایی که در این برهه زمانی اتفاق می افتد اذعان داشت: شایعه سازی در حوزه سلامت زیاد است و با این سابقه، در ماه های آینده نیز افزایش خواهد داشت، اما اعتبار خود را هزینه ناتوانی برخی افراد یا سودجویی بعضی از دلالان یا عوامل آنها که از این مسیر سود بیشتری به خود و آسیب بیشتری به مردم می رسانند، نخواهیم کرد، چرا که مجموعه وزارت بهداشت مورد وثوق و اعتماد قاطبه مردم است و برای روزهای سخت و دشوار تدبیر خواهیم کرد و مردم مطمئن باشند، آنچه برای همه ما مهم بوده و هست، رعایت کامل مقررات است. به صراحت عرض می کنم هیچ مجموعه ای در صورت تخلف حاشیه امن نخواهد داشت. در این راستا قوه قضائیه هم در کنار ما خواهد بود و تمام مسائل را رصد خواهیم کرد. 
 
رئیس سازمان غذا و داروتصریح کرد: بر همین اساس در نامه ای به تمامی شرکت های وارد کننده دارو، شرکت های تولید کننده و وارد کننده مواد اولیه و ملزومات بسته بندی، شرکت های فوریتی و شرکت های تولید کننده و وارد کننده ملزومات دارویی، نحوه تعامل با شرکت های تامین کننده در شرایط تحریم ابلاغ شد. 
 
دکتر غلامرضا اصغری تاکید کرد : با توجه به شرایط جاری کشور و فشارهای یک جانبه و ظالمانه امریکا بر ملت و کشورمان به قصد محروم کردن بیماران از دسترسی به داروهای مورد نیازشان، شرکت هایی که تعهدات خود را بر اساس قوانین تجارت متقابل انجام نداده و یا با تاخیر انجام می دهند، در لیست سیاه سازمان غذا و دارو قرار خواهند گرفت و بعد از رفع مشکلات جاری کشور، امکان حضور مجدد در بازار دارویی ایران را نخواهند داشت. 
 
وی گفت : این در حالی است که طی روزهای اخیر، اخبار زیادی از وضعیت دارو در فضای مجازی منتشر شده که بعضا با نیت جوسازی و ایجاد استرس و نگرانی برای بیماران و مردم بوده است. بطوریکه در آخرین نوع از این شبه اخبار، موضوع حذف مواد اولیه دارویی از دریافت ارز دولتی مطرح شده است . 
 
دکتراصغری خاطرنشان کرد: تصمیمی مبنی بر عدم تخصیص دلار دولتی به مواد اولیه و واسطه ای تولید و عدم شمول دریافت ارز ترجیحی و هدایت به بازار ثانویه وجود ندارد و این موضوع هم تنها یک خبرسازی بود. 
 
دکتر اصغری افزود: با توجه به تشدید تحریم ها که احتمال بروز کمبودهای دارویی را ممکن می سازد، موضوع مستثنی شدن شرکت های گروه دارویی عمومی از محدودیت ارزی مطرح و مقرر شد صنایع دارویی، به مدت 6 ماه بتوانند تا 40 درصد سرمایه پایه بانک ها، یعنی 2 برابر حد مقرر فعلی، و معافیت از آیین نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، از تسهیلات بانکی استفاده کند.
 
رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: قرار بر این بوده و هست که دلار دولتی، کما فی السابق به واردات مواد اولیه، دارو و کالاهای اساسی اختصاص یابد و تنها مابقی نیازها، با نرخ بازار ثانویه یا هر عنوان دیگری که بدان اطلاق شود که محلی برای تعامل صادرکنندگان و واردکنندگان است، تامین شود.