اخبار : پايش مواد غذايي از نظر آلودگي به آفلاتوكسين ها توسط آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران

پايش مواد غذايي از نظر آلودگي به آفلاتوكسين ها توسط آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران

محصولات كشاورزي از جمله غلات، حبوبات، دانه هاي روغني،‏ خشكبار و ... مستعد آلودگي هاي قارچي هستند و با توجه به جايگاه ويژه اين محصولات در سبد غذايي خانوارهاي ايراني و مصرف بالاي آن ها، ارزيابي مواد غذايي از نظر آلودگي هاي قارچي به ويژه آفلاتوكسين ها اهميت بسزايي دارد.

به گزارش ایفدانا - Ifdana به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران: محصولات كشاورزي از جمله غلات، حبوبات، دانه هاي روغني،‏ خشكبار و ... مستعد آلودگي هاي قارچي هستند و با توجه به جايگاه ويژه اين محصولات در سبد غذايي خانوارهاي ايراني و مصرف بالاي آن ها، ارزيابي مواد غذايي از نظر آلودگي هاي قارچي به ويژه آفلاتوكسين ها اهميت بسزايي دارد.

به گفته کارشناس آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، آفلاتوكسين ها متابولیت های ثانویه قارچی هستند كه قادر به ایجاد بیماری و مرگ در انسان و حیوانات می باشند. در صورتیکه شرایط برای رشد قارچ ها مناسب باشد امکان تولید این سموم درهر یک از مراحل مختلف کاشت، برداشت ، انتقال و ذخیره سازی وجود خواهد داشت.

آفلاتوکسین های B1،B2،G1،G2  ،M1و M2 از مهمترین انواع آفلاتوکسین می_باشند.آفلاتوکسین B1 سمی ترین عضو این گروه است. تماس با آفلاتوکسین ها منجر به سرکوب سیستم ایمنی، سرطان(خصوصا سرطان کبد) و اختلالات تولید مثلی می­گردد. عوارض ناشی از آفلاتوکسین ها سبب گردیده تا برخی از کشورها و سازمان های بین المللی برای این سموم  در مواد غذایی حد مجاز تعیین کنند.

در راستای کنترل و پایش مواد غذايي و حفظ سلامت و ایمنی مصرف کنندگان، آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران اقدام به پایش و کنترل انواع فرآورده های غذایی شامل غلات (آرد گندم، برنج، پودر سوخاری و ... )، حبوبات، آجیل (پسته، بادام، گردو ، بادام زمینی)، میوه های خشک و ... نموده است. نتایج آماری نشان می دهد بیشترین شیوع و میزان آفلاتوکسین B1 و مجموع آفلاتوکسین ها مربوط به نمونه های آجیل آزمون شده می باشد. در بین انواع آجیل، نمونه های پودر و خلال پسته فله دارای بیشترین میزان آلودگی بوده اند.  

 با توجه به اینکه شرایط نگهداری و ذخیره سازی درکیفیت و امکان آلودگی به آفلاتوکسین ها بسیار موثر می باشد و با توجه به نتایج به دست آمده و شواهد موجود توصیه می گردد مصرف کنندگان برای حفظ سلامت خود از مصرف مواد غذایی و فاقد مجوز بهداشتی و پروانه ساخت خود داری فرمایند.