اخبار : غربالگری ۳۴ بیماری متابولیک نوزادان ایرانی

غربالگری ۳۴ بیماری متابولیک نوزادان ایرانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افتتاح مرکز ملی غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان از انجام غربالگری ۳۴ اختلال متابولیک نوزادان در کشور خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افتتاح مرکز ملی غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان از انجام غربالگری ۳۴ اختلال متابولیک نوزادان در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی اصغر پیوندی روز دوشنبه در مراسم افتتاح طرح ملی مرکز غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان اظهار داشت: یکی از راهبردهای مهم دانشگاه های علوم پزشکی و به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موضوع اقتصاد مقاومتی و سرمایه گذاری در حوزه پیشگیری از بیماری ها است.

وی با اشاره به همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راه اندازی مرکز ملی غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان گفت: از هر ۴ هزار نوزاد، یک نوزاد مبتلا به بیماری های متابولیکی است که متاسفانه این بیماری ها هزینه های زیادی به خانواده و نظام سلامت کشور تحمیل می کند، در حالی که با رژیم غذایی صحیح می توان از بروز و عوارض اختلالات متابولیکی در نوزادان پیشگیری کرد.

به گفته پیوندی، رژیم غذایی صحیح تا ۹۰ درصد از تحمیل هزینه های ناشی از اختلالات متابولیکی نوزادان پیشگیری می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راه اندازی مرکز ملی غربالگری اختلالات متابولیکی نوزادان گفت: در این مرکز با یک قطره خون از کف پا می توان ۳۴ نوع اختلالات متابولیکی را در نوزادان تشخیص داد.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دولت یازدهم اظهار داشت: افزایش شرکت های دانش بنیان از ۲ شرکت به ۳۶ شرکت دانش بنیان و همچنین راه اندازی ۴ مرکز رشد از جمله اقدامات این دانشگاه در طول سه سال گذشته بوده است.

در ادامه دکتر فرزاد کبارفرد مجری طرح غربالگری اختلالات متابولیکی نوزادان گفت: برخی از نوزادان در بدو تولد با نارسایی ها و اختلالات متابولیکی به دنیا می آیند که از ظاهر نوزاد قابل تشخیص نیست.

وی با اشاره به عوارض خطرناک اختلالات متابولیکی در نوزادان که بعضا منجر به مرگ ناگهانی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی در نوزادان می شود، افزود: طرح غربالگری اختلالات متابولیکی نوزادان در صورت اجرا متضمن سلامت جامعه و نسل بعدی خواهد شد.