اخبار : کاسبکاران شرایط سخت وارد لیست سیاه وزارت بهداشت می شوند/ داروخانه ها کمتر از سایر صنوف/ مصرف مکمل ها غیرضرور است

کاسبکاران شرایط سخت وارد لیست سیاه وزارت بهداشت می شوند/ داروخانه ها کمتر از سایر صنوف/ مصرف مکمل ها غیرضرور است

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بازار دارویی رصد می شود، گفت: کسانی که در شرایط نیمه سخت سعی کنند از آب گل آلود ماهی بگیرند و کاسبکار شرایط باشند، وارد لیست سیاه می شوند.

به گزارش خبرنگار ایفدانا، ایرج حریرچی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ادعا نمی کند که به هیچ وجه کمبود دارو وجود ندارد، اظهار کرد: کمبود دارو در تمام دنیا وجود دارد و معمولا 2 درصد است. در بازار دارویی کشور ما با 3850 قلم دارو نیز کمبود یک درصد بوده که پس از تحریم ها به 1.5 الی 2 درصد رسیده است که البته رشد آن را کنترل کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته کمبود اقلام دارویی به ۳۵۰ قلم نیز می‌رسید، عنوان کرد: پس از اجرای طرح تحول سلامت کمبود دارو به ۳۰ الی ۴۰ قلم معادل یک درصد رسید که البته اخیراً در مقاطعی به ۶۰ قلم، آن هم در مورد داروهای خارجی و وارداتی رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: از نظر ما نباید یک قلم دارو هم کمبود وجود داشته باشد، اما با توجه به بازار پیچیده دارو ممکن است احتکار دارو پیش بیاید که به معنای واقعی غیرقانونی بوده و در مواردی نیز شاهد کشف داروهای تاریخ گذشته بوده ایم.

وی درمورد تخلف برخی از شرکت‌های دارویی نیز گفت: برخی شرکت‌های دارویی به دلیل مطالبات و مباحث مربوط به نقدینگی دارو را یا دیرتر و یا در مقابل پرداخت نقدی عرضه می کنند که برخورد مناسبی در شرایط حساس کنونی نیست. ما نیز از افراد صاحب تریبون و مورد اعتماد که در گذشته مسئولیت داشتند گله‌مند هستیم که سعی دارند چراغ سبزهایی به چنین افرادی نشان بدهند که اگر شرکت دارویی در این شرایط دارو توزیع نکند درمورد مسائل مالی حق دارند و قبح آن را بشکنند.

به گفته حریرچی در موارد اندکی نیز شاهد تجویز تعداد بیشتر دارو توسط پزشکان و یا خرید بیش از حد نیاز توسط مردم هستیم که این پدیده نیز شایسته نیست.

وی با اشاره به اینکه ذخیره دارویی در شرایط عادی ۸ ماه است، گفت: اگر این ذخیره به ۴ ماه برسد نگران کننده می‌شود. در این صورت سیاست ها را تغییر داده و علاوه بر آن از اهرم‌های اصلی برای تامین دارو بهره گرفته می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد کمبود برخی از داروها نیز توضیح داد: تولید کننده داخلی برای تولید یک داروی خاص مشکلاتی داشت که پس از تامین دارو به دلیل شرایط ایجاد شده مجبور شدیم تا داروی مدنظر را در اختیار داروخانه های بزرگ قرار دهیم تا نیاز مردم رفع شود.

کاسبکاران شرایط سخت وارد لیست سیاه وزارت بهداشت می شوند

وی با  اشاره به اینکه سامانه وزارت بهداشت داروهای مهم را از شرکت‌های پخش و حتی داروخانه رصد می‌کند، عنوان کرد: در مورد تامین دارو موضوع معیارهای اخلاقی مطرح است، برخی شرکت ها مشکل مالی دارند اما اینکه دارویی هموفیلی با تاخیر توزیع شود، غیر اخلاقی و در شان پزشکان، داروسازان، تولیدکنندگان و یا شرکت های توزیع کننده نیست.

حریرچی خاطرنشان کرد: ما و مردم بازار دارو را رصد می کنیم، کسانی که در روزهای نیمه سخت از آب گل آلود ماهی بگیرند و کاسبکار شرایط سخت باشند وارد لیست سیاه می‌شوند و قطعاً با آنها برخورد قانونی می کنیم.

تخلفات داروخانه ها به نسبت اصناف دیگر کمتر است

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت دستگاه های نظارتی و قضایی در حوزه دارو فعال شده اند، دادستانی نیز به موضوع ورود کرده اما بر اساس بازدیدهایی که از تمام صنوف شده ، داروخانه ها نسبت به دیگر صنوف تخلفات کمتری داشته است.

 وی در مورد هزینه دارو و ملزومات مصرفی در کشور توضیح داد: این موضوع به دو گروه تقسیم می‌شود؛ یک گروه که مردم به صورت مستقیم دارو را دریافت و هزینه آن را از جیب پرداخت می‌کنند و گروه دوم داروهایی که از بیمارستان دریافت می کنند.

 

هزینه دارو مصرفی و مکمل سرپایی پرداختی از جیب مردم بالاتر از حد متوسط است

 

سخنگوی وزارت بهداشت توضیح داد: هزینه داروی مصرفی و مکمل سرپایی به طور متوسط ۱.۳۵ تا ۱.۵۷ درصد از کل تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد بطوریکه داروهای مصرفی و مکمل های سرپایی طبق حساب ملی سلامت در سال ۹۴، ۱۸ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان، در سال ۹۵ به ۲۱۸۰۰ میلیارد و در سال ۹۶ به ۲۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین کل میزان پرداختی از جیب مردم در این حوزه در سال ۹۳ حدود ۳.۳ درصد و در سال ۹۴ به ۳۱ درصد بوده است. از این میزان مشخصات، سهم دارو در سال ۹۳ به ۲۷.۳ دهم درصد و سال ۹۴ به ۲۷ درصد می‌رسد.

 

وی ادامه داد: از لحاظ ریالی نیز در سال ۹۳ و ۹۴ به ترتیب مردم برای خرید دارو و تجهیزات سرپایی ۹۳۰۱ میلیون و ۱۰ هزار و ۷۴۰ میلیون تومان از جیب پرداخت کرده و مابقی آن توسط بیمه و دولت پرداخت شده است؛ به عبارت دیگر میزان سرانه پرداختی مردم به دارو و تجهیزات در سال۹۳، ۱۱۷ هزار تومان و در سال ۹۴، ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان بوده است.

 به گفته حریرچی با مقایسه سرانه مصرف دارو و هزینه پرداختی از جیب مردم به نسبت کشورهای همسایه ایران که از لحاظ اقتصادی وضعیت متوسطی دارند میزان هزینه دارو در کشور ما بیش از متوسط مطلوب است که نشان دهنده لزوم صرفه جویی در هزینه‌های دارو و تکیه بر تولید داخل و قیمت مناسب است.

مصرف مکمل غیرضروری است

وی در مورد مکمل های دارویی نیز با تاکید براینکه مکمل دارو نیست، تصریح کرد: به دلیل بازاریابی شرکت های خارجی، مکمل ها هم در داروخانه ها و هم در نسخه پزشکان وارد شده است. مصرف مکمل غیر ضروری و بسیار گران بوده و در گذشته میزان واردات آن به ۷۰۰ میلیون دلار نیز می رسیده است که در سال ۹۶، به ۱۵۰ میلیون دلار کاهش یافت و ورود مکمل های آمریکایی نیز به کلی لغو شد.

 وی با بیان اینکه میزان بازار مصرف مکمل های داخلی ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: مکمل ها توسط سازمان غذا و دارو قیمت گذاری نمی شود و به جز ویتامین D، قطره آهن و قطره ویتامینD که به صورت رایگان در کشور توزیع می شود، مصرف مابقی مکمل ها به جز بیمار‌ی‌های خاص توصیه نمی شود چرا که هر فرد عادی با تغذیه معمولی نیازی به مکمل ندارند.

حریرچی ادامه داد: مکمل ها معمولا بسته بندی اقواع کننده‌ای دارند و به‌صورت دارو بسته‌بندی می‌شوند. میزان املاح آنها چندین برابر نیاز بدن است و معمولاً موارد تجویز ای به تعداد بالا بوده که مورد نیاز نیست. توصیه می شود مردم باید به تغذیه کامل و متنوع توجه کنند در این صورت نیازی به ویتامین ندارند.