اخبار : آمادگی دو کشور ایران و روسیه برای تبادل اطلاعات علمی و تخصصی، ثبت متقابل محصولات و سرمایه گذاری مشترک در حوزه تجهیزات پزشکی

آمادگی دو کشور ایران و روسیه برای تبادل اطلاعات علمی و تخصصی، ثبت متقابل محصولات و سرمایه گذاری مشترک در حوزه تجهیزات پزشکی

مدیران ارشد وزارت بهداشت روسیه و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران به منظور همکاری و تبادل اطلاعات علمی و فنی و سرمایه گذاری مشترک در حوزه تجهیزات پزشکی با هدف رقابت بیشتر در بازارهای جهانی و ارائه محصولات پزشکی با کیفیت تر دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، دکتر رضا مسائلی ، مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درنشست مشترک مدیران ارشد وزارت بهداشت روسیه و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ایران، ضمن ابراز علاقه برای تبادل اطلاعات علمی و تخصصی در حوزه تجهیزات پزشکی دو کشور گفت: ظرفیتی که ایران و روسیه در این حوزه دارند بسیار بالا است لذا این نشست می تواند حوزه همکاری این دو کشور را در زمینه تجهیزات پزشکی نسبت به گذشته بیشترکند.
وی اظهار کرد: این نشست همچنین زمینه شناخت و زیرساخت فعالیت های دو کشور را در زمینه حضور و همکاری تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی افزایش خواهد داد. اگر این دو کشورنسبت به فعالیت های تولید کنندگان شناخت بیشتری داشته باشند برای ادامه همکاری می توانند ارتباط بیشتری با بخش خصوصی برقرار کنند و همین امر می تواند در تصمیم گیری های آنان موثر باشد.
دکتر مسائلی تصریح کرد: شناخت دقیق از جزئیات فرایندهای تجهیزات پزشکی دو کشور زمینه حضور برای سرمایه گذاری شرکت های خصوصی را نیز فراهم خواهد کرد که این مهم می تواند در پیشرفت و ارتقای کیفیت محصولات تاثیر گذار باشد.
مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی دلیل اصرار این اداره کل برای اجرایی و عملیاتی کردن این همکاری ها را بالابودن سطح علمی و فنی بسیار قوی کشور روسیه در زمینه تجهیزات پزشکی عنوان کرد و گفت: کشور ایران می تواند از تکنیک و تجربیات علمی این کشور برای تولیدات تجهیزات پزشکی بهره لازم را ببرد چراکه بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی برای ورود به بازار روسیه استقبال زیادی نشان می دهند و معتقدند که فرایندهای کشور روسیه بسیار پیچیده و طولانی است و به راحتی نمی توان به آن ورود کرد لذا ما می خواهیم با همکاری و حمایت کشور روسیه این حصار را بشکنیم .
دکتر مسائلی با اشاره به اینکه حدود یک هزار تولید کننده تجهیزات پزشکی درکشور فعالیت دارند افزود: از بازار 2میلیارد و 500میلیون دلاری تجهیزات پزشکی بیش از 30 درصد آن توسط تولیدات داخلی انجام می شود.طیف بسیار بزرگ و گسترده ای از تولیدات پزشکی در کشور ما حضور دارند که شامل بیوالکترونیک، دستگاهها، بیومتریال ها و بیو مکانیک می شوند و تجربیات بسیار ارزنده ای نیز در این زمینه دارند. براساس این گزارش، در ادامه این نشست آقای دیمتری کوستنیکو معاون کل وزارت بهداشت روسیه با تاکید بر اینکه پتانسیل بسیار زیادی برای همکاری بین کشور ایران و روسیه در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارد گفت: ما به عنوان نمایندگان دو کشور باید به همکاری های در زمینه های مختلف علمی و تخصصی ادامه دهیم تا کار تولیدکنندگان برای ورود به بازارهای جهانی تسهیل شود.
وی افزود: وزارت بهداشت روسیه در چارچوب دیدارهایی که با وزارت بهداشت ایران خواهد داشت در جریان فرایند تولید تجهیزات پزشکی قرار خواهد گرفت و کمک خواهیم کرد تا کیفیت و راندمان تولیدات این محصولات را مطابق با استاندارهای جهانی بالا ببریم.
طرف روسی با اشاره به امضای تفاهم نامه ای که در این راستا سال گذشته به امضای دو کشور رسیده است اظهار داشت: وزارت بهداشت روسیه این آمادگی را دارد که شرایط همکاری با کشور ایران را در زمینه علمی و فنی در حوزه تجهیزات پزشکی فراهم کند. فدراسیون روسیه لیستی از تجهیزات پزشکی از ریزترین و پیشترفته ترین محصولات پزشکی را بر اساس تکنولوژی و علوم روز دارد لذا در نظر داریم با همکاری ایران بازار رقابت در حوزه تجهیزات پزشکی را بالا و قیمت ها را کاهش دهیم.
لازم به ذکر است، نمایندگانی از تشکل ها ، انجمن ها و NGO ها از انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی کشور نیز در این نشست حضور داشتند و ضمن ارائه نظرات و پیشنهادات آمادگی خود را برای همکاری با کشور روسیه اعلام کردند.