اخبار : رونمایی از دو دستگاه تجهیزات پزشکی جدید و استراتژیک در حوزه تصویربرداری پزشکی

رونمایی از دو دستگاه تجهیزات پزشکی جدید و استراتژیک در حوزه تصویربرداری پزشکی

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به خارج و مقابله با تحریم های ظالمانه دشمنان کشور، از دو محصول دستگاه تجهیزات پزشکی جدید و استراتژیک در حوزه تصویربرداری پزشکی رونمایی شد.

به گزارش وبدا، دستگاه لاپاراسکوپ که توسط جراحان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز و یکی از شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت ساخته شده و بیش از 5 سال است که مطالعات و بررسی های آن انجام شده امروز برای اولین بار در کشور رونمایی شد.

این دستگاه نور مورد نیاز دوربین لاپاراسکوپی و میزان مشخصی از گاز CO2 را در فضای دیواره شکم و روده های بدن بیمار را تامین می کند و فضای درون بدن بیمار در حین عمل لاپاراسکوپی را به خوبی نمایش می دهد. همچنین از لامپ اشعه ایکس رادیوگرافی تشخیصی که در تصویربرداری پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و ساطع کننده اشعه ایکس در محیطی با خلا بسیار بالا است نیز، رونمایی شد.

براساس این گزارش، ساخت این دستگاه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و شرکت صنایع الکترونیک شیراز(صا شیراز) از سال 91 آغاز شده و مراحل تحقیقات، مطالعات و تولید آن تاکنون به طول انجامیده است و در تولید آن 25 نفر مشارکت داشته و 10 هزار نفر، به تحقیق در این باره پرداخته اند.

همچنین این لامپ اشعه ایکس دارای 600 قطعه اصلی و 100 فرآیند جهت تولید است و شرکت صا شیراز در سال های اولیه هدف گذاری، ساخت 100 تا 200 دستگاه از این محصول را در دستور کار خود قرار داده است.

بنابر این گزاش، کیفیت محصول لامپ اشعه ایکس رادیوگرافی بالاتر از مشابه چینی و قابل رقابت با نمونه آمریکا آن است و فناوری ساخت آن در اختیار تعداد محدودی از کشورهای پیشرفته بوده است.

مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در حاشیه رونمایی از محصول لامپ اشعه ایکس رادیوگرافی شرکت صا شیراز گفت: خوشبختانه از امروز دو محصول تجهیزات پزشکی جدید، مهم، استراتژیک و های تک وارد بازار می شود.

دکتر مسائلی خاطرنشان کرد: لامپ اشعه ایکس رادیوگرافی، مورد نیاز مراکز درمانی کشور است و خوشبختانه با استاندارد بسیار بالا در شرکت صا شیراز تولید شده و گام بلندی در تولید مولدهای اشعه ایکس برداشته شد. این محصول بسیار مهم و های تک بوده و وزیر بهداشت دو سال پیش از محصول آزمایشی آن رونمایی کرد، اما امروز پروانه ساخت آن صادر شده و وارد بازار می شود.

وی در پایان تصریح کرد: دستگاه لاپاراسکوپ توسط اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در طول 5 سال مطالعه و بررسی تولید شده و این دستگاه از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار است و با محصولات خارجی قابل رقابت است. همچنین عملکرد این دستگاه در اتاق عمل بیمارستان شهید رجایی شیراز مورد بازدید قرار گرفت.

http://www.behdasht.gov.ir/179980