اخبار : چالش بزرگ زنجیره تامین دارو نقدینگی است/ ضرورت برگزاری هدفمند نمایشگاهها در جهت ایجاد ارتباطات شبکه ای و ساختارمند

چالش بزرگ زنجیره تامین دارو نقدینگی است/ ضرورت برگزاری هدفمند نمایشگاهها در جهت ایجاد ارتباطات شبکه ای و ساختارمند

چالش بزرگ زنجیره تامین دارو نقدینگی است/ ضرورت برگزاری هدفمند نمایشگاهها در جهت ایجاد ارتباطات شبکه ای و ساختارمند
به گزارش ایفدانا کیانوش جهانپور ادامه داد: بازگشت سرمایه در صنعت داروسازی ما وضع خوبی ندارد و اقتصاد دارو بیمار است و امروز در آستانه روز داروسازی و در این محفل، شاید بتوان به کنایه گفت در بیمارستان جشن روز داروساز و صنعت داروسازی را می گیریم و صنعت داروسازی ما از تولید  و واردات و تا داروخانه، حال خوبی ندارد. 
 
وی با بیان اینکه سن مطالبات دارویی در برخی نقاط به 355 روز رسید  و اگر چه اینک کاهش نسبی پیدا کرده گفت: بازگشت سرمایه تا این میزان تاخیر قابل قبول نیست، بخصوص که به زودی شاهد تشدید مشکلات مالی در حوزه بین المللی نیز خواهیم بود. 
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: متاسفانه با تعدد مراکز تصمیم گیری و مدیریت در فرآیند تامین منابع و تخصیص ارز مواجه هستیم ولی در مقام پاسخگویی، همه آدرس وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را می شناسند، سازمان غذا و دارو در درجه اول متولی صنعت داروسازی نیست و اولویت اول آن امنیت دارویی است، البته این بدان معنا نیست که از صنعت داروسازی حمایت نمی کند و قطعا از هیچ مسوولیتی شانه خالی نخواهد کرد. 
 
جهانپور با بیان اینکه چالش عمده صنعت داروسازی ما نقدینگی است، گفت: آمار ارز مصرفی دارو و واردات حجمی دارو و مواد اولیه دارویی در چهار ماه اول سال 97 با چهار ماه نخست سال 96 یکسان است و این برای سال جاری با لحاظ شرایط جدید راضی کننده نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که به چه کسانی ارز دولتی برای واردات دارو و ماده اولیه اختصاص یافته است، گفت:  از بانک مرکزی درخواست شده تا لیست شرکت هایی که برای واردات دارو و مواد اولیه ارز دولتی دریافت کرده اند را منتشر کنند، البته انشاالله لیست منتشر شده به گونه ای نباشد که واردات قطعه ای از اسپری تنفسی را بخارشور در لیست منتشر کنند و تا مدتها افکار عمومی درگیر یک موضوع بلاوجه شود. 
 
وی در ادامه عنوان کرد: سازمان غذا و دارو در هر حوزه از کالاهای سلامت محور از یک یا تعداد محدودی نمایشگاه و همایش در ابعاد ملی و بین المللی که جامعیت لازم را داشته باشد حمایت معنوی می کند و نمایشگاه ایران فارما یکی از این دست هست که قابلیت توسعه کمی و کیفی در حوزه دارو و صنایع دارویی را داشته و می تواند بعنوان یک برند رویدادی در حوزه تخصصی خود و منطقه خاورمیانه، آسیا و آفریقا مبدل شود.
 
 جهانپور در پایان اظهار امیدواری کرد: ایران فارما بتواند زمینه ساز ارتباطات هدفمند و ساختارمند نهادها، شرکتها و فعالان این حوزه هم در داخل و هم در سطح بین المللی بوده و با تقویت ارتباطات دوجانبه، پایه گذار شبکه ای موثر و کارا از فعالان اقتصادی، علمی، فناوری و دولتی حوزه دارو باشد.