اخبار : امکان باروری بیماران سرطانی/ پیشرفت ایران در فناوری ذخیره بافت

امکان باروری بیماران سرطانی/ پیشرفت ایران در فناوری ذخیره بافت

این روزها با پیشرفت علم و ظهور نوآوری در روشهای باروری و درمان بیماری ها امید بچه دار شدن در مبتلایان به سرطان روز به روز بیشتر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر با توجه به آمار ارائه شده از سوی انجمن سرطان ایران، سرطان در سالهای اخیر روند رو به رشد و نگران کننده ای دارد. اما از سوی دیگر با پیشرفت علم پزشکی، بسیاری از سرطان ها پس از تشخیص و اقدام به موقع، قابل درمانند و بیمار می تواند پس از یک دوره شیمی درمانی یا رادیوتراپی و به دنبال آن جراحی و برداشتن تومور به زندگی عادی بازگردد، بنابراین بسیاری از سرطان ها دیگر علاج ناپذیر در نظر گرفته نمی شوند.

هرچند در بسیاری از موارد انتخاب روش هایی مانند «کمورادیوتراپی» تنها راه علاج و بهترین استراتژی درمان است و موجب افزایش جمعیت بازمانده از بیماریهای بدخیم شده است، اما از سوی دیگر اینگونه درمان ها باعث می شود افراد تحت درمان تا پایان عمر از ناباروری رنج ببرند و امید زیادی در ارتباط با شانس باروری خود بعد از درمان سرطان نداشته باشند.

بنابراین ضرورت حفظ توان تولید مثلی این افراد بیش از پیش احساس می‌شود. در این راستا تکنیک های مختلف روش های کمک کننده باروری مانند «انجماد تخمک»، «انجماد جنین» و «انجماد بافت تخمدان» به حفظ توان باروری این افراد بسیار کمک کرده است؛ این روش ها هم اکنون توسط محققان و پژوهشگران کشورمان در ایران نیز به تازگی انجام می شود.

https://www.mehrnews.com/news/4386167