اخبار : داروخانه ها تنها محل عرضه مجاز و مطمئن مکمل های تغذیه ای و ورزشی

داروخانه ها تنها محل عرضه مجاز و مطمئن مکمل های تغذیه ای و ورزشی

مشاور مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره تولید مکمل های غذایی با نشان های جعلی و تقلبی و نظارت ها گفت: نظارت بر عرضه کنندگان مکمل و فرهنگ سازی برای مصرف کننده مهم است.

به گزارش ایفدانا، دکتر فاطمه فرجادمنداو افزود: ضوابط سازمان غذا و دارو و توصیه ما این بوده که خرید مکمل فقط باید از طریق داروخانه ها باشد و برای محصولات استاندارد و مجاز از برچسب اصالت یا شناسه اصالت استفاده شده و هرگونه فرآورده بدون شناسه اصالت، قاچاق، جعلی و تقلبی است،

 
وی ادامه داد : از طریق برچسب اصالت می توان تقلبی بودن دارو را بررسی و استعلام کرد. تولیدکنندگان و واردکنندگان مجاز فقط از طریق سیستم پخش دارو، مکمل ها را توزیع می کنند و به دلیل نظارت های مکرر قاعدتا نمی توانند تخلفی داشته باشند. 
 
وی اظهار داشت: در زیر برچسب اصالت می توان کد 16 رقمی را مشاهده کرد که یکی از راهها برای استعلام ورود به سایت برای تطابق مکمل و یا دارو با استاندارد است. راه دیگر از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ است که اصالت را می توان بررسی کرد. راه دیگر استفاده از اپلیکیشن یا نرم افزار TTAC است که بر روی تبلت یا گوشی های تلفن همراه براحتی قابل نصب و استفاده است.
 
فرجادمند تاکید کرد: مسئله مهم دیگر این است که باید سطح اطلاعات مردم  و سواد سلامت جامعه را ارتقا دهیم و سعی ما بر این است که دانش عموم جامعه را از طریق چاپ انیمیشن و بروشورها و رسانه ها و کالای مدیا و غیره افزایش دهیم. 
 
فرجادمند گفت: تولیدکنندگان داخل از استاندارهای فنی ساخت در تولید مکمل ها استفاده می کنند. در واردات نیز تمام مدارک بررسی می شود و نهاد نظارتی خارجی گواهی فروش مبدا به کشور ما ارائه می کند که اصالت گواهی ها بررسی می شود. 
 
فرجادمند درباره نظارت جدی بر استفاده از مکمل ها گفت: در برخی صنوف اجازه مستقیم برای نظارت نداریم. در آرایشگاه ها نظارت ها بر اساس صنف آرایشگری انجام می شود. در تمام سالن های بدنسازی نیز نظارت ها از ناحیه دیگری  انجام می شود، با همه این موارد فروشگاههایی که به صورت غیرمجاز و بدون مجوز مکمل های تقلبی عرضه می کردند، حتی الامکان شناسایی و پلمب شده اند. 
 
مشاور اداره کل فرآورده های طبیعی و مکمل های سازمان غذا و دارو گفت: مردم نباید مکمل ها را از جایی غیرداروخانه ها خریداری کنند و با اطلاع رسانی  گزارش دهی مراکز غیرمجاز یا محل عرضه  مکمل های قاچاق و جعلی، می توانند به ما در نظارت بیشتر، کمک کنند.