اخبار : بخش سلامت را ایمن خواهیم کرد/ مردم از بخش سلامت و امنیت رضایت دارند/ طرح تحول سلامت مورد حمایت مردم است

بخش سلامت را ایمن خواهیم کرد/ مردم از بخش سلامت و امنیت رضایت دارند/ طرح تحول سلامت مورد حمایت مردم است

رییس مجلس شورای اسلامی: باید اذعان کنیم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه پزشکی کشور، تلاش بسیار خوبی کرده و با احساس مسئولیت کار کردند و طراحی های آنها سنجیده بوده است.

به گزارش وبدا، دکتر علی لاریجانی در نخستین جشنواره ملی تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف، اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از نظر تعداد پزشکان و خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه برای مردمی که به این خدمات دسترسی نداشتند، وضعیت بسامانی نداشتیم و حرکت و تفکر عدالت خواهانه در انقلاب اسلامی، موجب شد، نیروهای پزشکی به وضعیت کشور سامان دادند و وزارت بهداشت را صاحب اختیاراتی کردند که آموزش و خدمات پزشکی، ادغام شدند.

وی تصریح کرد: خدمات پزشکی به خوبی در دسترس مردم کشور قرار گرفت و نیروهای متخصص پزشکی به قدری افزایش پیدا کرد که نیاز کشور به پزشکان بیگانه و هندی، برطرف شد و نیروهای بسیار مستعدی در دانشگاه های علوم پزشکی تربیت شدند و الگوی موفقی برای بخش های دیگر، ایجاد کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس، مسئولیت‌شناسانه عمل کردند و با درک شرایط سخت آن دوران، به ارائه خدمات با مسئولیت پرداختند و این رشد عقلانی سیاسی مهمی در بخش پزشکی کشور بود و بهترین پزشکان در جبهه حضور داشتند و از روی اخلاص به ارائه خدمات می‌پرداختند که نشان می دهد بخش پزشکی از فهم درست از شرایط کشور و مسئولیت اجتماعی، برخوارد هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: پزشکان در سخت‌ترین شرایط همپای رزمندگان حضور داشتند و با شرایط نسبتا ناگواری از نظر تجهیزات با حس مسئولیت‌پذیری ارزشمند به ارائه خدمات می‌پرداختند و این سرمایه مهمی است که در 40 سال گذشته از خود نشان دادند.

دکتر لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در حوزه سلامت تجربه خوبی در حضور پزشکان در بخش های دولتی و خصوصی داشتیم، بیمارستان های خصوصی خوبی ایجاد، تجهیزات مناسبی وارد و بخش های تولید دارو نیز فعال شد که در این زمینه باید از وزیر بهداشت که با همت طرح تحول سلامت را اجرایی کرد، تشکر کنیم کما اینکه نتایج نظرسنجی ها هم در مورد دستگاه های دولتی و هم خصوصی بیانگر قدرشناسی و رضایتمندی مردم از نحوه ارائه خدمات این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: این سطح از رضایتمندی از حوزه سلامت از روی حقیقت بیان شده و نشان می دهد مردم از بخش سلامت و امنیت رضایت دارند و نشان می دهد راه درستی را دنبال کردید و طرح تحول سلامت مورد حمایت مردم است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از بدهی بیمه ها به عنوان یکی از مشکلات بیمارستانها و داروخانه ها یاد کرذ و افزود: با درخواست رئیس کمیسیون بهداشت قرار بر این شده که در روزهای آینده نشستی برای رفع مشکلات این بخش برگزار شود ضمن اینکه باید به گونه ای تصمیم گیری شود که بودجه های تعیین شده تخصیص یابد و این روند همراه با اعمال شاقه نباشد چرا که این اقدام درستی نیست و وزیر بهداشت نباید برای دستیابی به این میزان اعتبارات کفش آهنی بپوشد همچنین برای سال آینده نیز نیاز به ابتکارات جدید وجود دارد.

دکتر لاریجانی اظهار کرد: فعال سازی بخش خصوصی یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود ضمن اینکه باید حمایت ما از آن ها و بیمه ها بیشتر شود چرا که به این شیوه فشار کمتری بر مردم وارد می شود همچنین واگذاری بیمارستان های نیمه کاره به بخش خصوصی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد کما اینکه در بودجه 97 ساز وکاری برای تحقق این مهم در نظر گرفتیم و این موضوع در شورای عالی قوا هم مطرح شد به گونه ای که قرار شد بخش خصوصی از معافیت 10 ساله مالیات برخوردار شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: داشتن درآمد پایدار برای بخش سلامت گام دیگری بود که برداشتیم کما اینکه سهمی از مالیات بر ارزش افزوده بدان اختصاص داده شد ضمن اینکه باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود تا نگرانی این بخش کاهش یافته و آرامش روحی مردم فراهم شود از سوی دیگر بخشی از منابع انرژی برای تامین منابع این بخش تخصیص داده شده بود که رضایت چندانی به همراه نداشت.

وی تاکید کرد: استفاده از تولیدات داخلی یکی دیگر از مواردی است که همچون گذشته باید به آن توجه شود چرا که این امکان وجود دارد که شرکت های بزرگ خارجی با ما همکاری نکنند و بعد از توافق با اروپا نیز تنها شرکت های کوچک در این زمینه با ایران همکاری کنند بنابراین باید شرکت های مهندسی داخل برای رفع مشکلات این بخش وارد عمل شوند چرا که تمرین خوبی است که تاب آوری خوبی در حوزه فناوری افزایش یابد تا سال آینده روی پای خود بایستند.

دکتر لاریجانی یادآور شد: من تردید ندارم با همت و تجربه شما در شرایط سخت و فرزانگی که در کار و تجاربی که از ساماندهی امور پزشکی در 40 سال گذشته داشتید و حس مسئولیت پذیری که در شما وجود دارد این دوره هم سپری می شود و خدمات را به مردم عرضه می کنید همچنین ما نگرانی شما را مرتفع می کنیم و بخش سلامت را ایمن خواهیم کرد.

http://www.behdasht.gov.ir/180546