اخبار : آزمایش مکمل های ایرانی توسط آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران

آزمایش مکمل های ایرانی توسط آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران

در راستای ارزیابی کیفیت مکمل های ایرانی و خارجی آزمایشگاه دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود 50 مکمل تولید شده در شرکت های داروسازی داخلی را مورد بررسی قرارداد.

به گزارش ایفدانا - Ifdanaبه نقل از روابط عمومی معاونت غذا  و دارو دانشگاه ایران: در راستای ارزیابی کیفیت مکمل های ایرانی و خارجی  آزمایشگاه دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود 50 مکمل تولید شده در شرکت های داروسازی داخلی را مورد بررسی قرارداد.

 امروزه تمایل مردم به مصرف انواع مکمل های دارویی نسبت به گذشته افزایش یافته است و مکمل های متعدد با خواص متفاوت در قفسه داروخانه ها به چشم می خورد . برخی از این مکمل ها تولید داخل و برخی وارداتی هستند. عموماً تمایل مردم به مصرف نوع وارداتی مکمل هاست و در صورت توان، پرداخت هزینه های بیشتر بابت مکمل های وارداتی را قبول می کنند.

   در سال 1396 و سه ماه اول 1397، آزمایشگاه دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود 50 مکمل تولید شده در شرکت های داروسازی داخلی را مورد بررسی قرار داد. این نمونه ها شامل انواع قرص، قرص جوشان، قطره و شربت بود. نتایج حاصل از بررسی های فیزیکوشیمیایی نمونه های مذکور بیانگر وجود حد مطلوبی از کیفیت در نمونه های تولید داخل بود.

بررسی مستندات این نمونه ها نشان میدهد این مکمل ها از مواد اولیه استاندارد تهیه شده و پیش از ورود به بازار کنترل های کیفی متعددی بر روی آنها انجام می شود. کیفیت خوب در کنار قیمت پایین تر مکمل های تولید داخل، میتواند دلیل مناسبی برای ترجیح آنها بر انواع وارداتی باشد.

    اگرچه امکان دسترسی به مکمل ها بدون تجویز پزشک از طریق داروخانه امکان پذیر است اما باید توجه کرد مصرف بی رویه و ناآگاهانه مکمل ها نیز می تواند سبب بروز مخاطرات جدی شود که به منظور پیشگیری از آن میتوان از راهنمایی های داروسازان بهره برد.