اخبار : علایم مننژیت از سرماخوردگی تا لکه های پوستی

علایم مننژیت از سرماخوردگی تا لکه های پوستی

: مغز و ستون فقرات، مرکز فرمان همه حرکت های بدنی است. بنابراین محافظت ازآن ها در برابر هرنوع آسیب دید گی بسیارمهم است. بافت عصبی پوشیده شده با غشایی به نام مننژاست که از مغز و ستون فقرات در مقابل میکروب ها محافظت می کند. هرچند گاهی مننژ از طریق ویروس یا باکتری آلوده می شود که همان مننژیت است.مننژیت ویروسی از نوع باکتریایی شایع تر و کم خطرتر است درحالی که مننژیت باکتریایی نادر اما کشنده است . به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، متاسفانه علایم هر دو بسیار شبیه هم است به همین دلیل نباید به علایمی که می تواند از نشانه های مننژیت باشد، بی توجه بود؛ اما به چه نوع علایمی باید توجه کرد؟

مغز و ستون فقرات، مرکز فرمان همه حرکت های بدنی است. بنابراین محافظت ازآن ها در برابر هرنوع آسیب دید گی بسیارمهم است. بافت عصبی پوشیده شده با غشایی به نام مننژاست که از مغز و ستون فقرات در مقابل میکروب ها محافظت می کند. هرچند گاهی مننژ از طریق ویروس یا باکتری آلوده می شود که همان مننژیت است.مننژیت ویروسی از نوع باکتریایی شایع تر و کم خطرتر است درحالی که مننژیت باکتریایی نادر اما کشنده است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، متاسفانه علایم هر دو بسیار شبیه هم است به همین دلیل نباید به علایمی که می تواند از نشانه های مننژیت باشد، بی توجه بود؛ اما به چه نوع علایمی باید توجه کرد؟


علایم آنفلوآنزا:
به گزارش سایت ام اس ان، احساس بیماری یا تب داشتن درهر بار که بدن با میکروب ها مقابله می کند، امرغیرعادی نیست. اما می تواند از علایم اولیه مننژیت باشد.
به گفته متخصصان، زمانی که احساس می کنید دیگر انرژی در بدن شما نمانده است، تب و حالت تهوع پیدا کردید و سر درد دارید که کم کم بدتر می شود و به مسکن جواب نمی دهد هر چه زود تر به پزشک مراجعه کنید.


نور، چشم را اذیت می کند:
اذیت شدن هنگام قرار گرفتن در نور روز یا اتاق می تواند نشانه مننژیت باشد زیرا این حالت با التهاب عصب بینایی در قسمت پشت چشم ارتباط دارد. اغلب چشم درد همراه با سردرد است.


گیجی و بهت:
زمانی که این حالت پیش می آید فرد نمی تواند درست فکر کند. هنگامی که عفونت مغز را احاطه کند، فرد مشکل تمرکز پیدا می کند. در این شرایط توضیح دادن علایمی که دارید، دنبال کردن راهنمایی های ساده و حتی تشخیص این که کجا هستید، دشوار می شود. این علایم را باید جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد.


گردن خشک شده:
این درد مانند دردی که هنگام خواب سرتان را درست روی بالشت قرار ندادید، نیست. بلکه این درد در قسمت خاصی از گردن است و با کمپرس گرم یا ماساژ دادن بهتر می شود. گردن درد مننژیتی از گردن دردهای دیگر متفاوت است. با کشیدن گردن بدتر می شود و به قسمت شانه نیز سرایت پیدا می کند. با حرکت دادن وبالا و پایین کردن بافت های ملتهب شده مننژ دچار کشیدگی می شود و درد عمیقی ایجاد می شود که به سر یا پایین کمر نیز سرایت پیدا می کند.


لکه های روی پوست:
بثورات مانند لکه های بنفش رنگ از علایم مننژیت است. بثورات از علایم نوعی مننژیت باکتریایی است و در مراحل نهایی بروز می کند. این علایم پوستی زمانی بروز می کند که باکتری سم را در بدن رها کرده و باعث پارگی رگ های کوچک خونی در پوست و اعضای داخلی شده است. اما بعید است که این نشانه ها بدون علایمی که از قبل به وجود می آید، ظاهر شود.


زمانی که بثورات بروزمی کند شاید دیگر برای درمان خیلی دیر باشد.به دلیل پارگی رگ های خونی وآسیب دید گی بافت ها احتمال آسیب دیدن اعضای داخلی، مغز، از دست دادن انگشتان دست و پا وحتی پا ها و دست ها وجود دارد. اگراز قبل دچارعلایم دیگری بودید و ناگهان متوجه بروز لکه ها شدید، بهتر است بدون تاخیر به اورژانس مراجعه کنید.