اخبار : اهمیت تغذیه صحیح در کودکان و دانش آموزان

اهمیت تغذیه صحیح در کودکان و دانش آموزان

به مناسبت فرارسیدن آغاز سال تحصیلی جدید و اهمیت تغذیه در کودکان، سرمایه گذاری برای تغذیه صحیح کودکان و دانش آموزان یک سرمایه گذاری مقرون به صرفه است.

به گزارش ایفدانا - Ifdana به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران : به مناسبت فرارسیدن آغاز سال تحصیلی جدید و اهمیت تغذیه در کودکان، سرمایه گذاری برای تغذیه صحیح کودکان و دانش آموزان یک سرمایه گذاری مقرون به صرفه است.

به گفته ی زهره هنری کارشناس اداره نظارت بر موادغذایی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران توسعه و رشد کشورها بیش از هر چیز به نیروی انسانی ماهر و توانمند وابسته است . نسلی که بتواند دانش فنی منطبق با زمان و مکان را ابداع کند و توانمندی کار فکری و بدنی داشته باشد.

سرمایه گذاری برای تغذیه صحیح کودکان و دانش آموزان یک سرمایه گذاری مقرون به صرفه است. بهره سرمایه گذاری برای تغذیه صحیح کودکان و دانش آموزان ، داشتن نسلی پویا و سالم است .دوران مدرسه از نظر تغذیه ای دوره قابل توجهی است زیرا هنوز کودک در مرحله رشد قرار دارد.

رشد کودک در سنین 6 تا 12 سال کند و درعین حال مداوم است و به موازات آن نیازهای تغذیه ای بطور مداوم افزایش می یابد. کودکان ساعات عمده های از روز را در مدرسه می گذرانند و در فعالیت های اجتماعــــــی شرکت می کنند و تاثیر ونفوذ بزرگسالانی چون معلمان و مربیان افزایش میابد.در اغلب موارد مشکلاتی که درعادات غذا خوردن آنان وجود دارد در این سنین حل می شود وکودکان از خوردن غذا هنگام گرسنگی و بدست آوردن رضایت اجتماعی لذت می برند.

هنری افزود :کودکان در سنین مدرسه در برنامه غذایی مدرسه  شرکت  می کنند یا ناهار خود را از خانه می آورند. استفاده از وعده غذای مدرسه نیز تحت تاثیر برنامه روزانه مدرسه و زمانی است که به غذا خوردن کودک اختصاص داده     می شود . هنگامی که ساعت تنفس دانش آموزان قبل از ناهار تنظیم شود ، دریافت غذا بهتر از زمانی است که ساعت تنفس بعد از وعده غذایی پیش بینی شود. مطالعه ای تحت عنوان " استراحت قبل از ناهار " بهبود رفتار کودکان را در ساعت صرف غذا بررسی نموده و نشان می دهد موارد انضباطی در زمین بازی ، ناهارخوری و کلاس کاهش می یابد.

وی در خصوص وعده غذا های بسته بندی شده ای که کودکان از خانه به مدرسه می برند گفت : مطالعات در مورد وعده غذا های بسته بندی شده ای که کودکان از خانه به مدرسه می برند نشان می دهد که این غذا ها معمولا بسیاری از مواد مغذی را دارا ست و چربی کمتری نسبت به غذای مدرسه دارند. استفاده از غذای مورد علاقه کودکان در بسته ناهار ، تنوع غذایی کمتری برای آنان دارد .

انتخاب غذا برای مدرسه به انواعی که قابل حمل هستند و به گرم کردن یا سرد نگهداشتن نیازی ندارند ، محدود می شود. یک وعده غذای ناهار متعادل که از خانه آورده می شود می تواند ساندویچی باشد با نان حاوی غلات کامل و مواد پرکننده غنی از پروتئین ، سبزی های تازه ، میوه ها ، آجیل ها ، شیر کم چرب و احتمالا یک شیرینی یا نوعی دسر . فاکتورهای ایمنی مواد غذایی ( مثل سرد نگهداشتن غذای پخته ) هنگام بسته بندی وعده غذای ناهار برای مدرسه  باید کنترل گردد.

امروزه بسیاری از کودکان در سنین مدرسه مسئول آماده نمودن صبحانه خود هستند .فرار از خوردن صبحانه در کودکان دوران ابتدایی نیز امر غیر معمولی نیست. کودکانی که از خوردن صبحانه طفره می روند مقدار کمتری انرژی و دیگر مواد مغذی نسبت به آنهایی که صبحانه می خورند ، مصرف می کنند.

کارشناس اداره غذا اظهار داشت : فواید آموزشی برنامه های غذایی مدارس و بخصوص نقش صبحانه درعملکرد بهتر دانش آموزان برای دهه ها مورد بحث و تبادل نظر بوده است. در مجموع ، مصرف صبحانه با بهبود عملکرد رفتاری دانش آموز در کلاس         ( توجه ، درگیر شدن در فعالیت های یادگیری ) بدون توجه به وضعیت اقتصادی اجتماعی و تغذیه ای آنان مرتبط است . مروری بر مطالعات نشــان می دهد عملکرد در مدرسه با مصرف صبحانه ، بخصوص در بین کودکان که دارای ریسک فاکتــــــــــــورهای تغذیه ای (  مثل کمبود رشد ) یا تاریخچه اجتماعی و اقتصادی ضعیف تری هستند ، مرتبط است . بررسی مصرف صبحانه ای که در مدرسه تهیه می شود در کودکان 9 تا 11 سال و 6 تا 8 سال در مقایسه با صبحانه ای که در خانه مصرف می شود نتایج مشابهی حاکی از بهبود حافظه کوتاه مدت ، حافظه فضایی بهترو بهبود مراحل پیچیده تحریکات بینایی را  نشان داده است . مطالعات دیگر نشان می دهد عملکرد مغز به تغییرات کوتاه مدت در خصوص در دسترس بودن مواد مغذی  حساس است. گرسنگی کوتاه مدت ممکن است استرس بیشتری در کودکان نسبت به بزرگسالان ایجاد نمایدو منجر به تغییرات متابولیک  گردد.

علاوه بر پتانسیل اثرات مثبت روی عملکرد تحصیلی ، صبحانه بوضوح روی دریافت کلی مواد غذایی توســــط کودک تاثیر می گذارد. این مطالعات در مورد همه دانش آموزان حتی آنهایی که تاریخچه اقتصادی اجتماعی ضعیفی دارند صدق می کند.        

مصرف میان وعده ها نیز معمولا در بین دانش آموزان پس از مدرسه و در هنگام غروب معمول است . خانواده ها باید آموزش لازم را به کودکان خود در خصوص استفاده از میان وعده مغذی و سالم بدهند . در اغلب موارد ، عادات غذایی صحیح که در چند سال اول زندگی شکل می گیرد در این مرحله در انتخاب نوع میان وعده ای که مصرف می کنند ، تاثیر می گذارد.

برنامه های حمایتی و سیاست هایی به منظور دسترسی به مواد غذایی با کیفیت ، مواد غذایی بیشتر و فراهم نمودن شرایط بهتر زندگی برای بچه های کم درآمد به کاهش مشکلات سلامتی  آنان در هر کجا که هستند کمک می نماید.