اخبار : تمامی درمانگاه ها و مطب ها باید قرار داد دفع بهداشتی پسماندهای عفونی را داشته باشند

تمامی درمانگاه ها و مطب ها باید قرار داد دفع بهداشتی پسماندهای عفونی را داشته باشند

مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: شرط تمدید و صدور پروانه فعالیت درمانگاه ها و مطب ها، دارا بودن قرار داد دفع بهداشتی پسماندهای عفونی است.

مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: شرط تمدید و صدور پروانه فعالیت درمانگاه ها و مطب ها، دارا بودن  قرار داد دفع بهداشتی پسماندهای عفونی است.

دکترعلی اصغر  انجیدنی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه در کارگروهی با مشارکت دادستانی مشهد ، معاونتهای بهداشت و درمان دانشگاه ،سازمان نظام پزشکی و سازمان مپ شهرداری مشهد در خصوص بی خطر سازی پسماندهای عفونی مصوبات و اقدامات اجرایی خوبی انجام شده است و در فاز اول یک شرکت و اخیرا چند شرکت خصوصی بعنوان متولی بی خطر سازی پسماندهای عفونی معرفی و شروع بکار نموده و به تمامی مراکز درمانی، درمانگاه ها و مطب ها معرفی شده اند خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از شرط های اصلی ادامه فعالیت و یا تمدید پروانه مراکز درمانی و مطب ها دارا بودن قرارداد با این شرکت هاست و در صورت نداشتن این قرار داد افراد متخلف به دادستانی معرفی می شوند.

وی تصریح کرد: همه گروه های پزشکی مکلف به رعایت ایمن سازی و دفع بهداشتی زباله های عفونی هستند و در صورت رعایت نکردن به طور حتم با آنها برخورد جدی خواهد شد.

مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تصاویر منتشر شده از رهاسازی زباله های عفونی در یکی از مناطق اطراف مشهد خاطر نشان کرد: تصاویر منتشر شده بیشتر صحنه سازی برای سودجویی است زیرا هیچ بیمارستان و یا درمانگاهی، نمی تواند این حجم سرنگ از یک مدل خاصی را بعنوان پسماند عفونی داشته باشد.

دکتر انجیدنی با بیان اینکه پیش از این نیز از اینگونه تصاویر در فضای مجازی منتشر شده بود که این امر موجب ایجاد نگرانی در میان مردم می شود تاکید کرد: به طور حتم این موضوع از طریق پلیس فتا، نیروی انتظامی و قوه قضاییه پیگیری و با عاملان این اقدام برخورد جدی خواهد شد.

 سرنگهای رها شده جمع آوری شد 
 مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرنگ های آلوده رها شده در یکی از مناطق اطراف مشهد با همکاری شهرداری جمع آوری و معدوم سازی شد.   

علی اصغر حسنی افزود: روز گذشته مقداری سرنگ آلوده در منطقه "حصار و مایون" شهرستان طرقبه بدنبال گزارش های مردمی کشف شد.

وی بدون اشاره به تعداد و میزان سرنگ های رها شده بیان کرد: این سرنگ های آلوده که متصل به سر سوزن می باشند، بلافاصله توسط گروههای بهداشت محیط و با همکاری شهرداری به صورت بهداشتی معدوم سازی شد.

وی خاطر نشان کرد: طبق بخش نامه های درمانی زباله های بیمارستانی از جمله سرنگ باید قبل از جمع آوری و معدوم سازی، بی خطر سازی شوند، بنابراین تمامی سرنگ های مورد مصرف در بیمارستان ها و مراکز درمانی زیر پوشش بی خطر سازی شده و از سوزن جدا می شوند.

وی ادامه داد: پیگیری ها برای عاملان این سرنگ ها که معلوم نیست از کجا در این منطقه ریخته شده اند، ادامه دارد.