اخبار : نظارت و ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی در قالب طرح تحول سلامت

نظارت و ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی در قالب طرح تحول سلامت

سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی گفت: نظارت و ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی درقالب طرح تحول سلامت ازابتدای سه ماه دوم سال جاری در دو دانشگاه آغازو تا پایان سال جاری 64 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی سراسر کشورمورد نظارت و بازرسی قرار می گیرند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی ، مهندس علیرضا هوشنگی، سرپرست اداره نظارت و بازرسی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت افزود: درهمین راستا تیم های چهارنفره به دانشگاه های علوم پزشکی اعزام می شوند که با ستاد دانشگاه علوم پزشکی نیز درارتباط هستند. نظارت و ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی در قالب طرح تحول سلامت درابتدا برای دانشگاههای قطب انجام می شود و مابقی نیز به مرورتا پایان سال جاری بازرسی و نتایج بررسی می شوند.
وی گفت: ستاد دانشگاه های علوم پزشکی موظف هستند در طول سال دانشگاه ها، بیمارستان های آموزشی، بیمارستان های دولتی وغیر دانشگاهی مانند سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح ، خیریه و بیمارستان های خصوصی را در طول سال چندین بار مورد ارزیابی قرار دهند.تیم های اعزامی پس ازبازرسی نتایج را با ارزیابی های ستاد دانشگاه ها مورد سنجش قرار می دهند که در این راستا عملکرد ستاد دانشگاهها را نیز کنترل می کنند.
مهندس هوشنگی با تشریح وظایف این اداره افزود: این اداره وظیفه رسیدگی به شکایات و نظارت بر امور تهیه، توزیع، تامین، تخلفات، رعایت شبکه های توزیع قانونی و جلوگیری از ورود کالای قاچاق را برعهده دارد.به طور کلی تیم های واحد نظارت، نحوه اجرای طرح تحول سلامت و اجرای بخشی ازاختیارات اداره کل به دانشگاه های علوم پزشکی که بازوهای اجرایی ما و وزارت بهداشت هستند را بررسی می کند.
سرپرست اداره نظارت و بازرسی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با تاکید براینکه کالاهای وارداتی که پروانه ورود و ترخیص و کالای داخلی که پروانه تولید از اداره کل را نداشته باشد، قاچاق محسوب می شوند، افزود: باید تمامی شرکت ها اعم از تامین کنندگان، تولید کننده و وارد کننده، توزیع کنندگان، ارائه دهندگان خدمات پس از فروش در سایت imed.irثبت شده باشند و هر شرکتی خارج از این سایت و شبکه توزیع قانون حتی به قیمت رایگان کالایی را توزیع کند، تخلف کرده است و برخورد قانونی را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: تیم های بازرسی واحد نظارت بطور مرتب در تهران و شهرستان ها بازرسی های لازم در این زمینه را انجام می دهند و در مواردی مانند شکایت، رد کالای قاچاق، خرید و فروش کالای خارج از قانون، گرانفروشی کالا، تولید خارج از شبکه آموزش هایی را درخصوص شبکه های توزیع قانونی و طبق مقررات برای دانشگاه های علوم پزشکی برگزارمی کنند.
مهندس هوشنگی درخصوص دوره های آموزشی شبکه توزیع قانونی ویژه اصناف با بیان اینکه دانشگاه های تهران به پنج ناحیه جغرافیایی تقسیم شد اند گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون سه دوره آموزشی ویژه صنف دندانپزشکان در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شده است. همچنین دربزرگترین دانشگاه علوم پزشکی که دراستان خوزستان شامل پنج دانشگاه به قطبیت دانشگاه جندی شاپوراست، همایشی در همین راستا برگزار شده است.