اخبار : مصرف طولانی مدت داروی قند خون متفورمین و خطر کم خونی

مصرف طولانی مدت داروی قند خون متفورمین و خطر کم خونی

دکتر کیمیا حمیری (کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ) : بیمارانی که مشکلات کلیوی حاد دارند و یا به داروی متفورمین حساسیت دارند بهتر است با تجویز پزشک خود به جای متفورمین از داروی دیگری جهت درمان استفاده کنند.
دکتر کیمیا حمیری (کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ) : بیمارانی که مشکلات کلیوی حاد دارند و یا به داروی متفورمین حساسیت دارند بهتر است با تجویز پزشک خود به جای متفورمین از داروی دیگری جهت درمان استفاده کنند. 
به گزارش ایفدانا - و به گزارش روابط عمومی معاونت غذاودارو : 

  کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم شیراز بیان کرد ، دیابت یک بیماری شایع جهانی است که در روند سلامت عمومی مردم نقش به سزایی دارد. متفورمین، یکی از اولین داروهای ضد دیابت است که در برخی بیماری های دیگر مانند کیست های هورمونی در خانم ها اثر درمانی دارد. اما مطالعات اخیر نشان داده اند که متفورمین در درمان های طولانی مدت موجب افزایش احتمال کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک می شود. در نتیجه بیمارانی که از این دارو برای مدت زمان طولانی استفاده می کنند باید از عوارض جانبی این دارو مطلع شوند و در صورت نیاز و با مشورت پزشک معالج خود از داروهای مکمل استفاده نمایند.

 " دکتر کیمیا حمیری " گفت : بیمارانی که مشکلات کلیوی حاد دارند و یا به داروی متفورمین حساسیت دارند بهتر است با تجویز پزشک خود به جای متفورمین از داروی دیگری جهت درمان استفاده کنند. در صورت داشتن هر گونه بیماری کبدی ، قلبی و کلیوی پیش از مصرف این دارو حتما به پزشک خود اطلاع دهید. اگربیماری که متفورمین مصرف می کند  نیاز به عمل جراحی یا هر نوع تصویر برداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن رنگی  دارد که  نیاز به  تزریق مواد حاجب در رگ های بیمار می باشد ، بیمار باید به طور موقت مصرف متفورمین را متوقف کند. هرگز سر خود از این دارو مصرف نکنید و یا به کودکان خود ندهید ، برخی از اشکال متفورمین در افراد زیر 18 سال منع مصرف دارد.

 این دکتر داروساز افزود ؛ متفورمین با رژیم غذایی و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین گاهی همراه با انسولین یا داروهای دیگر استفاده می شود. مصرف متفورمین در طولانی مدت موجب کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک می گردد که منجر به کم خونی در بیماران می شود ؛ در نتیجه بهتر است بیماران در کنار این دارو از مکمل های مورد نیاز استفاده کنند. هم چنین در خانم های باردارکنترل قند خون در طول بارداری بسیار مهم است. در طول هر سه ماهه بارداری میزان نیاز به متفورمین ممکن است متفاوت باشد در نتیجه دستورمصرف آن را بیمار باید با پزشک خود به طور مرتب چک کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره تلفن های07132331017 و یا 1490 و یا 190 تماس حاصل فرمایید.

 

Refereces:

www.uptodate.com