اخبار : مصرف آنتی بیوتیک ها و خطر مقاومت میکروبی

مصرف آنتی بیوتیک ها و خطر مقاومت میکروبی

اغلب علائم سرماخوردگی و گلودرد ناشی از عفونت های ویروسی می باشد که آنتی بیوتیک در درمان آن بی تاثیر است و معمولا این علائم پس از 3 تا 5 روز خود به خود بهبود می یابد .

به گزارش ایفدانا، دکتر فهیمه خیاط کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا ضمن هشدار درخصوص خطر مقاومت میكروبی به ذكر سه نكته پرداخت و گفت: اولین نكته مهم آنكه هیچ گاه خودسرانه و بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف  نکنید . ممکن است علایم بیماری ها مشابه باشند اما درمان آن ها متفاوت است که تشخیص این امر بر عهده پزشک می باشد.

دومین نكته اساسی آنكه دوره درمان با آنتی بیوتیک را کامل کنید . حتی اگر علائم بیماری شما از بین رفته باشد . درمان غیر مسئولانه و خود سرانه می تواند به جای ریشه کن کردن عفونت باعث پیدایش عفونتی جدی تر و خطرناکتر گردد.

سومین نكته اینكه اغلب علائم سرماخوردگی و گلودرد ناشی از عفونت های ویروسی می باشد که آنتی بیوتیک در درمان آن بی تاثیر است و معمولا این علائم پس از 3 تا 5 روز خود به خود بهبود می یابد . بنابراین اگر پزشک تجویز آنتی بیوتیک را برای درمان شما لازم ندانست توصیه او را بپذیرید. اگر علائم بیماری شما بعد از یک هفته از بین نرفت مجدادا نزد پزشک رفته و برای حل مشکل با او مشورت کنید .

دکتر خیاط افزود: پس بهتر است تصمیم گیری برای مصرف کردن یا نکردن این داروها را برعهده پزشک معالج خود بگذارید تا از ایجاد خطر مقاومت میکروبی در آینده جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که در غیر این صورت ممکن است خود شما در آینده قربانی گونه های میکروبی مقاوم به درمان شوید . تشخیص درست و به موقع برای استفاده از آنتی بیوتیک ها یکی از هنرهای پزشکان است تا بیمار با مصرف کمترین تعداد آنتی بیوتیک بهبود کامل یابد .