اخبار : مصرف چند داروی سرماخورگی با هم ممنوع!

مصرف چند داروی سرماخورگی با هم ممنوع!

سخنگوی سازمان غذا و دارو لیست دارو‌های ممنوعه ضد سرفه و درمان سرماخوردگی در کودکان را اعلام کرد.
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت وگو باشگاه خبرنگاران جوان ؛ ضمن هشدار درباره مصرف بدون تجویز داروهای ضد سرفه و رفع علائم سرماخوردگی در کودکان گفت: مصرف فرآورده های دارویی جهت رفع سرفه و علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از 2 سال به دلیل خطر ایجاد عوارض شدید توصیه نمی شود. 
 
وی ادامه داد: مرکز اطلاع رسانی دارو سموم ( DPIC) و مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارو سازمان غذا و دارو(ADR) با توجه به اطلاعیه های FDA و مرکز فارماکو ویژیلانس کانادا مبنی بر اجتناب از مصرف داروهای ضد سرفه و رفع علائم سرماخوردگی در کودکان و اقدام داوطلبانه برخی شرکت های سازنده داروها نسبت به درج هشدار در باره ممنوعیت مصرف در کودکان زیر 4 سال در آمریکا و کودکان کمتر از 6 سال در کانادا، تأکید دارد که پزشکان در تجویز این داروها احتیاط و رعایت موارد منع مصرف را در نظر بگیرند. 
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اسامی داروهای ضد سرفه و رفع علائم سرماخوردگی که مصرف آنها در کودکان زیر 2 سال توصیه نمی شود، گفت: آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین، کلرفینرامین، برم فنیرامین و سیپروهپتادین، دکونژستان ها مانند پسودوافدرین و فنیل افرین، ضد سرفه ها مانند دکسترومتورفان وخلط آورها مانند گایافنزین در کودکان کمتر از 2 سال توصیه نمی شود و در کودکان کمتر از 6 سال نیز باید با احتیاط کامل و رعایت موارد منع مصرف تجویز شود. 
 
جهانپور تأکید کرد: در صورت تجویز داروهای مذکور برای رفع سرفه و درمان علائم سرماخوردگی در کودکان از قبیل قرص و شربت سرماخوردگی کودکان، شربت دیفن هیدرامین، شربت گایافنزین، شربت دکسترومتورفان پی، شربت اکسپکتورانت، شربت و قرص کلرفنیرامین، قطره بینی فینل افرین و شربت و قطره دکسترومتورفان پزشکان باید به هشدارهای داده شده توجه کنند. 
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه داروهای ضد سرفه و داروهای علائم سرماخوردگی ماده مؤثر مشترک دارند و در صورت تجویز همزمان چند دارو با هم خطر مسمومیت کودک وجود دارد، به همین دلیل توصیه سازمان غذا و دارو این است پزشکان از تجویز غیر ضروری بیش از یک فرآورده دارویی برای کودکان اجتناب کنند. 
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متأسفانه برخی والدین از شربت های سرفه و سرماخوردگی برای خواباندن کودک استفاده می کنند، گفت: داروهای ضد سرفه و درمان علائم سرماخوردگی نباید برای خواباندن کودک و ایجاد حالت خواب آلودگی مصرف شود.  
 
وی در باره میزان مصرف داروهای ضد سرفه و درمان علائم سرماخوردگی در کودکان گفت: توصیه می شود که به منظور تنظیم مقدار تجویز شده برای کودک، والدین از پیمانه یا قاشق های مخصوص اندازه گیری دارو استفاده کنند و از اندازه گیری مقدار مصرف دارو با قاشق های خانگی به دلیل اینکه استاندارد نیستند، خودداری کنند. 
 
جهانپور گفت: والدین باید بدانند که داروهای ذکر شده فقط به منظور درمان علائم سرماخوردگی و سرفه کمک کننده هستند و علت بروز بیماری را از بین نمی برند و در کوتاه شدن مدت زمان دوره بیماری هم موثر نیستند. 
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: والدین داروهای ضد سرفه و درمان سرماخوردگی را در محلی دور از دسترس کودک نگهداری کنند زیرا مصرف بیش از اندازه این داروها تهدید کننده جان کودک است. 
 
جهانپور افزود: مصرف بیش از حد و استفاده نادرست از داروهای رفع سرفه و علائم سرماخوردگی در کودکان می تواند منجر به عوارض جدی مانند افزایش ضربان قلب، گیجی، دپرسیون تنفسی و تشنج در کودک شود و جان او را به خطر بیندازد.