اخبار : لزوم نصب برچسب اصالت برای تجهیزات پزشکی

لزوم نصب برچسب اصالت برای تجهیزات پزشکی

سرپرست اداره نظارت و بازرسی تجهیزات پزشکی گفت: لزوم درج برچسب اصالت کالا بر روی پنج دسته از تجهیزات و ملزومات پزشکی به دلیل نگرانی بیماران، پزشکان و مصرف‌ کنندگان و نیزعرضه محصولات با کیفیت از ابتدای سال جاری اجرایی شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی، مهندس علیرضا هوشنگی، سرپرست اداره نظارت و بازرسی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در طرح برچسب اصالت، اصالت کالا با دو کد روی برچسب برای توزیع کننده و مصرف کننده مشخص می شود افزود: یک کد خراشیدنی نیزبرای مصرف کننده نهایی برروی کد مشخص شده است و مصرف کننده برای استعلام از اصالت کالا ، کد یا شماره برچسب اصالت را درسامانه TTAC وارد و اصالت کالا را بررسی می کند.

وی گفت: لزوم درج برچسب اصالت کالا بر روی پنج دسته از تجهیزات و ملزومات پزشکی به دلیل نگرانی بیماران، پزشکان و مصرف‌ کنندگان و عرضه محصولات با کیفیت از ابتدای سال جاری اجرایی شده است که شامل پنج دسته ، تجهیزات و مواد دندانپزشکی، ملزومات آزمایشگاهی، تجهیزات و ملزومات پزشکی خانگی وعرضه شده در داروخانه ،ملزومات پزشکی نازایی و ایمپلنت های ارتوپدی است که باید از اول فروردین ماه امسال دارای برچسب اصالت باشند.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی تجهیزات پزشکی درباره کالاهایی که قبل از سال 97 به خریداران فروخته شده است گفت: برخی کالاها که قبل از سال 97 و شروع اجرای طرح برچسب اصالت فروخته شده تا ابتدای مهرماه97 نیاز به برچسب اصالت ندارند که با گزارش دانشگاههای علوم پزشکی ازعدم فروش بعضی اقلام از طرف توزیع کنندگان، این تاریخ تا اول بهمن ماه سال جاری تمدید شد.

مهندس هوشنگی ادامه داد: لیست کالاهای وارداتی قبل از سال 95 نیز که TTAC ندارند از شرکت های مربوطه برای اختصاص کد برچسب اصالت اظهارنامه ای برای درج برچسب و وارد کردن آن در سامانه TTAC دریافت شده است.همچنین به کالاهایی که به طور کل IRC ندارند و شرکت آنها را وارد نمی کند و یا تولیدشان متوقف شده، با مراجعه به اداره تجهیزات پزشکی می توانند مجوز توزیع را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: درج برچسب‌های اصالت باید مطابق با الزامات و ویژگی‌های تعیین شده در دستورالعمل اجرایی نظام ردیابی و رهگیری و کنترل اصالت صورت گیرد. همچنین الصاق برچسب باید روی کوچکترین واحد بسته‌بندی درج شود.

وی درادامه به دوره های آموزشی برگزار شده برای برچسب اصالت اشاره کرد و گفت: چندین دوره آموزشی دراجرای این طرح برگزار شده و فیلم آموزشی استفاده از این برچسب نیز در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی قابل مشاهده است.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی تجهیزات پزشکی در ادامه به بازید های انجام شده برای اجرایی کردن برچسب اصالت اشاره کرد و افزود: طی این مدت دو بازدید مشترک با مراجع قضایی در این راستا انجام شده است.

وی گفت: اجرای طرح برچسب اصالت با همکاری و مشارکت همه مسئولان مرتبط و نظارت معاونت درمان ، معاونت غذا و دارو و مراکز درمانی سراسر کشور درحال اجرا است.