اخبار : فرصت بسیار خوبی در کشور وجود دارد که همکاری های مشترک دو کشور در حوزه تجهیزات پزشکی تقویت و تحکیم شود.

فرصت بسیار خوبی در کشور وجود دارد که همکاری های مشترک دو کشور در حوزه تجهیزات پزشکی تقویت و تحکیم شود.

نشست مشترک هیات بلند پایه اقتصادی و سلامت آلمان با حضور دکتر صدرالسادات، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ،دکتر مسائلی، مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، دکتر اسدی لاری، قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل، سفیر آلمان در ایران و تعدادی از فعالان اقتصادی و نظام سلامت آلمان برگزار شد.

به گزارش وبدا، دکتر سیدعلی صدرالسادات، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به سابقه روابط ایران و آلمان در حوزه های مختلف گفت: امیدواریم که در شرایط فعلی بتوانیم با وجود تحریم های اعمال شده علیه ایران، همکاری های مشترک و روابط دو کشور در حوزه سلامت را بهبود بخشیم. 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تصریح کرد: مقامات آمریکا ادعا می کنند که حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نمی شود، اما در عمل مشکلاتی داریم که باید به آن توجه شود. البته با توجه به مذاکراتی که در سطح سران ایران و اتحادیه اروپا انجام شده امیدواریم آلمان کمک کند تا روابط اقتصادی و مالی ایران با شرکت های آلمانی دچار اختلال نشود.

دکتر صدرالسادات تاکید کرد: متاسفانه برخی از شرکت های آلمانی علی رغم اینکه اعلام شده تحریم ها شامل دارو، غذا و تجهیزات پزشکی نمی شود، عملا ارتباط خود را با ایران قطع و مذاکرات خود را متوقف کرده اند، اما با توجه به روابط گسترده قبلی و معاملات شرکت های آلمانی و ایرانی، امیدواریم روابط دوجانبه برقرار و تقویت شود.

وی  با اشاره به انعقاد چندین قرارداد برای خرید آمبولانس از آلمان یادآور شد: با شرکت مرسدس بنز سه قرارداد برای خرید آمبولانس منعقد کردیم و این شرکت متعهد شد که 2000 دستگاه آمبولانس را به ایران تحویل دهد، اما هنوز 500 دستگاه آمبولانس از این قراردادها تحویل داده نشده لذا درخواست داریم تا با پیگیری هایی که هیات آلمانی انجام می دهد، آمبولانس های خریداری شده به ایران تحویل داده شود.

دکتر رضا مسائلی، مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیز گفت: حدود 800 شرکت آلمانی در حوزه تجهیزات پزشکی در ایران ثبت شده و فعالیت دارند و میزان واردات ایران از آلمان در 7 ماهه سال 97 حدود 105 میلیون دلار بوده است.

وی تاکید کرد: فرصت بسیار خوبی در کشور وجود دارد که همکاری های مشترک دو کشور در حوزه تجهیزات پزشکی تقویت و تحکیم شود. همچنین می توان با استفاده از فضا و شرایط موجود، ظرفیت های بیشتری را ایجاد کرد، چراکه ایران دارای سند چشم انداز 20 ساله است و به سمت رسیدن به اهداف آن حرکت می کند. بنابراین در حوزه تولید تجهیزات پزشکی می توانیم اقدامات مشترکی با شرکت های آلمانی انجام دهیم.

مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر، 145 شرکت تولید کننده ایرانی تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مدیکا در دوسلدورف آلمان حضور پیدا کرده اند، اما نباید فراموش کرد که بازار 80 میلیونی ایران و 400 میلیونی منطقه، ظرفیت قابل اتکایی است که نباید در شرایط سیاسی روز آن را فراموش کنیم.

دکتر زیگمار گابریل، وزیر سابق خارجه آلمان که در راس هیاتی بلند پایه متشکل از فعالان اقتصادی و نظام سلامت آلمان به ایران سفر کرده نیز در این نشست گفت: تحریم های آمریکا نه تنها ایران بلکه استقلال اروپا را تهدید می کند و تاکنون چنین شرایطی وجود نداشته که آمریکا برای اولین بار این حجم از تحریم ها را علیه کشوری اعمال کند.

وی تاکید کرد: هدف اروپا این است که بستری برای تبادلات تجاری با ایران ایجاد کند. از طرفی متاسفیم که اجرای این سازوکار با اعمال تحریم های آمریکا همزمان شده و شک و تردید درخصوص ادامه روند همکاری های اروپا برای ایران به وجود آورده است.    

دکتر گابریل خاطرنشان کرد: من به نمایندگی از دولت آلمان اعلام می کنم که کشور ما علاقه مند به توسعه روابط با ایران در حوزه های مختلف است و در این سفر نیز نمایندگانی از اقتصاد و سلامت آلمان حضور دارند و همین امر، نشانه علاقه مندی آلمان به توسعه روابط دوجانبه است.

وزیر سابق خارجه آلمان گفت: پس از اجرای برجام، تصور بر این بود که روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها بهبود پیدا کرده و با شتاب بیشتری به سمت پیشرفت حرکت کند و از طرفی نیز این طور تصور می شد که با بهبود روابط اقتصادی و سیاسی، در مسائل منطقه ای نیز پیشرفت های بهتری داشته باشیم، اما خروج آمریکا از برجام، بسیاری از مسائل را پیچیده کرد.

وی با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر عدم شمول دارو، غذا و تجهیزات پزشکی در تحریم های جدید گفت: این مساله قابل درک نیست که چرا برخی فعالان این حوزه ها از فعالیت و مبادله با ایران، منصرف می شوند، اما پاسخ این است که آمریکا با مشخص و شفاف نکردن تکلیف شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی که با ایران همکاری دارند، باعث شده که این شرکت ها دچار عدم اطمینان از تحریم شوند، این در حالی است که آمریکا عامدانه این اقدامات را انجام می دهد. 

در این نشست دکتر صدرالسادات، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ،دکتر مسائلی، مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، دکتر اسدی لاری، قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل، سفیر آلمان در ایران و تعدادی از فعالان اقتصادی و نظام سلامت آلمان حضور داشتند