اخبار : بررسی ابعاد آثار تحریم بر دارو و تجهیزات پزشکی / پیامدهای تحریم بر سلامت بیماران

بررسی ابعاد آثار تحریم بر دارو و تجهیزات پزشکی / پیامدهای تحریم بر سلامت بیماران

تحقق سلامت و دسترسی به خدمات سلامت به­ عنوان یکی از اصول بنیادین حقوق بشر، کمک به بیماران سخت درمان و کاهش آسیب­های جسمی و روحی ناشی از تحریم، در کارگاه آموزشی" آثار زیان بار تحریم بر دارو و تجهیزات پزشکی " بررسی می شود.
به گزارش ایفدانا، اعمال مجدد تحریم ها از سوی ایالات متحده به منظور اعمال فشار و ایجاد محدودیت­های جدید به ویژه در جابجایی پول، بیمه­ و حمل و نقل کالا در شرکت­های فعال در حوزه کالاها از جمله محصولات سلامت محور اتخاذ می شود. درحالیکه بر اساس موازین حقوق بین‌الملل، آثار تحریم‌ها به هیچوجه نباید شامل اقلام دارویی و کالاهای سلامت محور باشد.
 
 تحریم های مالی و بانکی و بیمه ای باعث اخلال در تامین داروهای ضروری، شیرهای رژیمی، متابولیک و غذای ویژه بیمارستانی و همچنین تجهیزات پزشکی شده که پیامدهای آن بر سلامت بیماران و آحاد یک جامعه، قطعا ناقض مفاد عهد نامه‌ها و موازین بین‌المللی است.
 
برهمین اساس مطابق دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری در لاهه (ICJ) در 11 مهر 1397 دولت آمریکا ملزم شده است تا نسبت به لغو تحریم­های یک جانبه خود در حوزه­ های دارویی و تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و برخی حوزه­ های دیگر اقدام کند.
 
بنابراین حق دسترسی به سلامت به­ عنوان یکی از اصول بنیادین حقوق بشر، کمک به بیماران سخت درمان و کاهش آسیب­های جسمی و روحی ناشی از تحریم، در کارگاه آموزشی" بررسی آثار زیان بار تحریم بر دارو و تجهیزات پزشکی " با حضور مسئولان و کارشناسان سازمان غذا و دارو بررسی می شود.