اخبار : فقر ویتامین D در تمام گروه های سنی کشور وجود دارد

فقر ویتامین D در تمام گروه های سنی کشور وجود دارد

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: فقر ویتامین D و کم خونی در تمام گروه های سنی کشور وجود دارد.

به گزارش ایفدانا - Ifdana و به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي بیرجند، دکتر زهرا عبدالهی در نشست کارگروه فاز اول غنی سازی آرد با ویتامین D در بیرجند اظهار کرد: فقر ویتامین D و کم خونی در تمام گروه های سنی کشور وجود دارد که یکی از موثرترین و ارزانترین راهکارهای رهایی از این مشکل غنی سازی آرد با ویتامین D در کنار اسید فولیک و آهن است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشات مبنی بر کمبود ویتامین (د) در کشور و به منظور تامین نیاز ضروری افراد جامعه به این ویتامین، پس از انجام مطالعات اولیه و مشاوره نمایندگان سازمان جهانی بهداشت، بررسی وضعیت موجود و ظرفیت ها، اجرای فاز اول غنی سازی آرد گندم با ویتامین (د) در شهرستان بیرجند و از طریق دو واحد تولیدی آرد این شهر انجام خواهد شد.

دکتر زهرا عبد اللهی افزود: کمبود ویتامین  از مشکلات تغذیه ای شایع در کشور به شمار می رود که با پیامدهای زیانبار از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیردار هزینه های سنگینی بر بهداشت و درمان کشور تحمیل می کند.

وی ادامه داد: از جمله راهکارهای پیشنهادی برای پیشگیری و کنترل ریز مغذی ها غنی سازی مواد غذایی با ویتامین D و اجرای برنامه مکمل یاری است که در حال حاضر به عنوان یک استراتژی فوری و کوتاه مدت به منظور کاهش شیوع کمبود ویتامین D از طریق سیستم بهداشتی درمانی کشور و در برنامه تحول نظام سلامت در دست اجراست.

عبداللهی در مورد کمبود ویتامینD در مردم هم، اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامینD  در اقشار مردم جامعه به شدت وجود دارد، بنابراین تصمیم گرفته شد مکمل یاری توسط اداره بهبود تغذیه انجام شود. بر این اساس ۳ ماده غذایی شیر، روغن و آرد برای غنی شدن با ویتامین D معرفی و نهایتا مقرر شد تا غنی سازی با این ویتامین بر روی آرد در یکی از استان های کشور به صورت پایلوت انجام گرفته و پس از بررسی نتایج آن در صورت بهبود یافتن شاخص‌ها به عنوان طرح جامع اجرایی شود.

وی افزود: برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک از 10 سال گذشته در سطح ملی اجرا شد که اکنون 330 کارخانه آرد کشور در این طرح همکاری می‌کنند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: بررسی های 10 ساله بیانگر نتایج اثربخش در این حوزه است و امیدواریم در بحث ویتامین D هم با اجرای این طرح به صورت ملی بسیاری از بیماری های برگرفته از فقر ویتامین D را با اجرایی شدن طرح کاهش یابند.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی یکی از استان هایی است که طرح غنی سازی آرد با ریز مغذی ها در سال های گذشته با نظارت دقیق معاونت غذا و دارو به خوبی صورت گرفته است و امیدواریم که طرح غنی سازی آرد با ویتامین D هم همانند گذشته با قوت انجام شود.