اخبار : برنامه ریزی توزیع اقلام ملزومات پزشکی توسط اداره کل تجهیزات پزشکی / ضرورت اقدام و همکاری دانشگاههای علوم پزشکی در نظارت بر توزیع مناسب ملزومات پزشکی

برنامه ریزی توزیع اقلام ملزومات پزشکی توسط اداره کل تجهیزات پزشکی / ضرورت اقدام و همکاری دانشگاههای علوم پزشکی در نظارت بر توزیع مناسب ملزومات پزشکی

سرپرست گروه نظارت بر تامین و توزیع تجهیزات پزشکی گفت: به زودی بر اساس دستور وزیر محترم بهداشت، سهمیه بندی توزیع اقلام تجهیزات پزشکی که دچار کمبود است ، برای دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز درمانی سراسر کشور تعیین خواهد شد و مبنای این سهمیه بندی، مصرف سال ۱۳۹۶، مصرف نیمسال اول سال ۱۳۹۷، اعلام نیاز مراکز برای نیمسال دوم ، بررسی وضعیت تولید و واردات و اطلاعات سامانه توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی و استاندارد مصرف فرآیندهای درمانی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، محمد مهدی علاالدین، سرپرست گروه نظارت بر تامین و توزیع تجهیزات پزشکی در نشست با معاونین غذا و دارو و مدیران تجهیزات پزشکی دانشگاه های قطب علوم پزشکی در خصوص روال های تامین افزود: در سهمیه بندی و توزیع اقلام دچار کمبود، بر داده های سامانه، استانداردها و اطلاعات ارسالی مراکز اتکا خواهیم داشت و از اینرو همکاری دانشگاهها و مراکز درمانی کشور در ارسال اطلاعات دقیق، بسیار مهم و ضروریست و عدم تسریع و همکاری مناسب دانشگاهها موجب اختلال در این روال ها خواهد شد.

وی ادامه داد: لازم است برای تدوین essential list های تکمیلی و تخصصی بعدی اقدام کنیم و یقینا با همکاری ، همفکری و سرعت العملی که مراکز در پاسخ ها خواهند داشت، تلاش خواهیم کرد روال را به نحو شایسته تری انجام دهیم و صحت سنجی نیازها و تدوین نهایی آن را بهتر پیش ببریم. 

سرپرست گروه نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی تصریح کرد:  در شرایط فعلی لازم است هر مرکز درمانی فهرست ملزومات پزشکی  (Dimel)خود را براساس نیازهای فرآیندهای درمانی خود بروز کند و با توجه به شرایط موجود و مشکلات پیش روی ضروری است، سناریوهای مختلف را در جایگزینی برخی اقلام در نظر بگیرد و دانشگاهها نیز در نظارت بر تدوین این لیست ها و همچنین الزامات مصرفی منطقی ملزومات نظارت بیشتری اعمال نمایند.

مهندس علاالدین با بیان اینکه با توجه تحریم مالی و مشکلات موجود گفت: باید  برای هر شرایطی در آینده آماده بود و   احتمال بیشتر شدن مشکلات و کمبود ها در ماههای آتی  را در نظر گرفت. انشاالله دانشگاهها و دانشگاههای قطب همکاری بیشتری داشته باشند و ما باید هر آنچه در توان داریم انجام دهیم تا مشکلات کمترشود  و یقینا با رفع هر مشکل، ذره ای از آلام مردم کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به عدم توزیع مناسب ملزومات پزشکی توسط برخی شرکت ها و شایبه احتکار ضمنی تصریح کرد: اولویت دانشگاه علوم پزشکی در حال حاضر تامین و همچنین نظارت بر توزیع  است و در این خصوص باید تمام تمهیدات را برای شرایط دشوار آتی در نظر داشته باشند.

 مهندس علاالدین با اشاره به اهمیت توزیع مناسب و ضرورت نظارت بر توزیع و تشکیل کمیته ای توسط مدیر کل محترم تجهیزات پزشکی در این خصوص با حضور روسای ادارات تخصصی گفت؛ توزیع مناسب ملزومات پزشکی می تواند از بسیاری از کمبودهای القایی جلوگیری کند و باید نظارت بر توزیع با یک رویکرد جدید و با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی با بیان اینکه سامانه توزیع  ابزار مناسبی در این راستاست و به زودی برای استفاده بهتر بهینه سازی خواهد شد. علاالدین گفت: بمنظور نظارت بهتر بر توزیع ، اداره کل تجهیزات پزشکی در گام نخست 20 شرکت را برای بازرسی در نظر دارد و دانشگاههای علوم پزشکی نیز با بازدید های مکرر در سراسر کشور و به ویژه در تهران و کرج می توانند کمک شایانی دراین زمینه داشته باشند، وی بعنوان شاهد مثال به زمزمه های کمبود آنژیوکت اشاره کرد و گفت طی بررسی های چندین باره مشاهده شده میزان ورود و ترخیص آنژیوکت ها در سال جاری،  تقریبا  حدود دو برابر سال قبل است و  با هیچ معادله ای کمبود آنژیوکت را جز بدلیل عدم توزیع مناسب شرکتها نمی توان توجیه کرد و این مساله قابل قبول نیست.

وی در ادامه به وجود مشکلات مالی و اعتباری و بدهی های معوق دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کردند که زمینه کمبود نقدینگی شرکتها و اصرار برخی از آنان به تسویه بدهی و یا فروش نقدی شده است  اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد: بعد از توزیع 500 میلیون یورو که  مقرر است دو هزار میلیارد آن صرف  تجهیزات پزشکی شود، شرایط نقدینگی شرکتها و روال تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی بهتر شود.

براساس این گزارش، در ادامه این نشست دوره ای، ضمن بیان نقطه نظرات و بیان مشکلات توسط معاونین غذا و دارو و مدیران تجهیزات پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی ، در خصوص راهکارهای لازم بحث و تبادل نظر گردید.

در پایان نشست نیز مقررشد، ضمن تشکیل کارگروههای تخصصی در موارد خاص ، از جمله در خصوص، لیست اقلام ضروری ، مصرف منطقی ملزومات و  دستورالعمل پخش و توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی، نشست های تخصصی نیز با استفاده از سامانه های فضای مجازی برگزار گردد.6