اخبار : سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل/ نسخه الکترونیک گامی موثر در شفافیت

سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل/ نسخه الکترونیک گامی موثر در شفافیت

قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به بهبود شرایط حوزه دارو و تجهیزات در ماه‌های اخیر، گفت: سیاست وزارت بهداشت در حوزه دارو همواره حمایت از تولید داخل است.

به گزارش ایفدانا دکتر ایرج حریرچی در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه برای اولین بار وزیر غیرپزشک در تاریخ کشور سکان وزارت بهداشت را به دست می‌گیرد، گفت: امیدواریم حضور دکتر نمکی برای حوزه سلامت و دارو منشاء خیروبرکت باشد.

وی افزود: دکتر اصغری خدمات شایسته‌ای در زمان جنگ و پس‌ازآن در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و پس‌ازآن در سازمان غذا و دارو ارائه کردند و عملکرد شایسته‌ای در تمام زمینه‌ها داشتند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: اگرچه در اردیبهشت و خرداد با مشکلات قابل‌توجهی مواجه بودیم، اما بخش اعظمی از آن در سه، چهار ماه اخیر حل‌شده است و یا در حال رفع شدن است که ناشی از زحمات، پاک دستی و سلامت نفس دکتر اصغری و بقیه مجموعه بوده است. البته این به معنی آن نیست که ما مشکلی در این حوزه نداریم.

وی مبادلات بانکی، تأخیر در پرداخت بیمه‌ها، تأمین نقدینگی و ... را از مشکلات حوزه دارو عنوان کرد و گفت: تمام این مشکلات را جز به‌جز می‌دانیم. اکنون وضعیتی که در صنایع و محصولات مصرفی مردم می‌بینیم چه ازلحاظ تأمین، قیمت و دسترسی حاصل حمایت‌های دولت و زحمات فعالان این حوزه بوده است.

وی با تقدیر از خدمات شایسته دکتر اصغری در سازمان غذا و دارو ابراز امیدواری کرد که دکتر پیر صالحی نیز برای حوزه دارو، تجهیزات و به‌طورکلی سازمان غذا و دارو مبارک باشد.

قائم‌مقام سازمان غذا و دارو با اشاره به سابقه دکتر پیر صالحی در حوزه صنعت و سیاست‌گذاری دارو، عنوان کرد: دکتر پیر صالحی جزء پیشنهادات اصلی برای ریاست سازمان بودند که با مذاکرات صورت گرفته این مسئولیت را قبول کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه شرایط پیش رو در حوزه دارو مبهم و تاریک نیست، قبول چنین مسئولیت سنگینی در شرایط کنونی مستلزم شجاعت، فداکاری و ایثار است و ما برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه تمام حوزه سازمان غذا و دارو ازجمله دارو، تجهیزات، غذا، لوازم‌آرایشی، بهداشتی، مکمل و غیره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، اظهار کرد: سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل و تقویت صنعت است.

وی افزود: در حوزه دارو شرایط نسبتا بهتری به نسبت سایر حوزه‌ها داریم، حوزه تجهیزات و ملزومات نیز  باید تولید داخل توسعه پیدا کند.

قائم‌مقام وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه "شفافیت" نیز یکی دیگر از محورهای مورد تأکید است، عنوان کرد: نسخه الکترونیک سلامت می‌تواند بسیاری از مشکلات را در این زمینه حل کند. شفافیت باید در همه مراحل کار ازجمله تأمین مواد اولیه، توزیع و مصرف باید نمود داشته باشد و فرآیندها ازجمله تمام مراحل صدور مجوزها و پروانه‌ها باید به‌صورت الکترونیک تبدیل‌شده و تمام مراحل برای تمام ذی‌نفعان، مردم، دستگاه‌های نظارتی و افکار عمومی روشن شود.