اخبار : استفاده از پوشش های سطحی زیست سازگار برای اولین بار در ایران توسط شرکت تجهیزات پزشکی صاایران / تولید کننده ایرانی انحصار را از شرکت های آلمانی و سوئیسی گرفت

استفاده از پوشش های سطحی زیست سازگار برای اولین بار در ایران توسط شرکت تجهیزات پزشکی صاایران / تولید کننده ایرانی انحصار را از شرکت های آلمانی و سوئیسی گرفت

شرکت تجهیزات پزشکی صاایران به عنوان اولین شرکت داخلی، موفق به اخذ پروانه ساخت جهت کیج های کمری و گردنی با پوشش تیتانیومی نانو از وزارت بهداشت گردید و انحصار را از شرکت های آلمانی و سوئیسی گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، مهندس میلاد مصطفوی کارشناس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی تجهیزات پزشکی گفت: با وجود تحریم های ظالمانه تجهیزات پزشکی و در راستای نیاز کشور به بومی سازی ایمپلنت های ارتوپدی با ویژگی سطحی منحصر به فرد، ایران در زمره معدود کشورهای بهره مند از این تکنولوژی قرار گرفت.
وی افزود: شرکت تجهیزات پزشکی صاایران به عنوان اولین شرکت داخلی، موفق به اخذ پروانه ساخت جهت کیج های کمری و گردنی با پوشش تیتانیومی نانو گردید. واحد تحقیق و توسعه ارتوپدی صنعت تجهیزات پزشکی صاایران با اتکا به توان مهندسان داخلی و اعتقاد به تولید داخل و نگاه به تکنولوژی های روز دنیا، موفق به تولید این محصول ارزشمند گردیدند.
مهندس مصطفوی بیان کرد: برای محصول مذکور آزمون‌های لازم از جمله آزمونهای زیست سازگاری مطابق استاندارد Iso 10993 و تست خراش جهت بررسی چسبندگی پوشش به سطح کیج انجام گرفت که برای اولین بار در حوزه تجهیزات، ستون فقرات تست و ارزیابی شد. در این روش پودر زیست سازگار تیتانیوم با مقیاس نانو در یک فرآیند پیچیده بر روی سطح کیج های بین مهره ای از جنس پلی اتر اتر کتون(PEEK) پوشش داده می شود، ضخامت لایه پوشش داده شده کمتر از 500 نانومتر است که چسبندگی بسیار بالایی با کیج بین مهره ای پیدا می کند که خواص بیولوژیک ویژه ای به محصول می دهد و باعث افزایش سرعت رشد استخوان بر روی تیتانیوم نسبت به پیک می شود.
وی افزود: در این فرآیند محل های لازم جهت پوشش دهی به منظور عبور Xray و سهولت یررسی جایگذاری توسط پزشک کاملا قابل کنترل می باشند و از فواید استفاده از این تکنولوژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- متخلخل کردن سطح محصولات
2- آب دوست کردن (Hydrophilic) سطح
3- زیست فعال کردن محصول
4- افزایش Osteoconductivity که در نهایت باعث عدم تشکیل لایه فیبروز بین استخوان و ایمپلنت و همچنین ترغیب رشد استخوان و یکپارچگی استخوان و کاشتنی می شود که ضمن کاهش طول دوره درمان، احتمال جابجایی ایمپلنت در بدن بیمار را نیز به شدت کاهش می دهد.