اخبار : اقدامات انجام شده اداره تجهیزات پزشکی طی سه ماهه گذشته/ تعیین الزامات فنی ثبت تجهیزات پزشکی برای 56 دستگاه/ نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی با رویکرد متناسب با وضعیت جاری کشور/ کاهش زمان خواب بررسی پرونده ها

اقدامات انجام شده اداره تجهیزات پزشکی طی سه ماهه گذشته/ تعیین الزامات فنی ثبت تجهیزات پزشکی برای 56 دستگاه/ نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی با رویکرد متناسب با وضعیت جاری کشور/ کاهش زمان خواب بررسی پرونده ها

مهندس حمیدی با تشریح مهمترین اقدامات انجام شده طی سه ماهه گذشته گفت: تعیین الزامات فنی ثبت تجهیزات پزشکی برای 56 دستگاه، نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی با رویکرد متناسب با وضعیت جاری کشور و کاهش زمان خواب بررسی پرونده ها از مهمترین اقدامات اداره تجهزات پزشکی بوده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، مهندس مجید حمیدی، سرپرست اداره تجهیزات پزشکی با تشریح مهمترین اقدامات انجام شده طی سه ماهه گذشته گفت: تعیین الزامات فنی ثبت تجهیزات پزشکی برای 56 دستگاه، نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی با رویکرد متناسب با وضعیت جاری کشور و کاهش زمان خواب بررسی پرونده ها از مهمترین اقدامات اداره تجهزات پزشکی بوده است.

وی افزود: اداره تجهیزات پزشکی از آبان ماه سال جاری به عنوان یک اداره مستقل با 14 نفر کارشناس فعالیت خود را آغاز کرد. 

مهندس حمیدی گفت: اصلی ترین وظیفه این اداره، بررسی کیفی تجهیزات پزشکی وارداتی به لحاظ ایمنی و عملکرد آنهاست که در صورت احراز تطابق تجهیزات پزشکی با الزامات اساسی و اصولی ایمنی و عملکرد، دستگاه مربوطه در نظام رگولاتوری ایران ثبت(ریجستر) شده و در سامانه آیمد برای آن کد IRC که مخفف کلمه لاتین Iranian Rejister Code می باشد، صادر می شود و در این راستا، اداره تجهیزات پزشکی در دو گروه کارشناسی: بیوالکتریک و بیومکاترونیک و تصویر برداری، لیزر و اپتیک ماموریت خود را انجام می دهد. 

وی اظهارکرد: امور مرتبط با سایر وسایل پزشکی که ماهیت دستگاهی ندارند(شامل وسایل مصرفی و ابزارها)، از طریق اداره ملزومات پزشکی انجام می پذیرد.

مهندس حمیدی در خصوص اقدامات انجام شده عنوان کرد: تعیین الزامات فنی ثبت تجهیزات پزشکی یکی از اقدامات مهم در خصوص شفافیت برای صدور مجوز ورود تجهیزات پزشکی به کشور بوده است.

وی گفت: با تعیین این الزامات ، کلیه تامین کنندگانی که در تطابق با آن باشند امکان در خواست ثبت تجهیزات پزشکی به کشور را دارند.

حمیدی ادامه داد: در این دوره، با توجه به شرایط جاری کشور و تحریم های ظالمانه ، اقدامات اداره تجهیزات پزشکی با رویکرد نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی و به منظور پیشگیری از کمبودهای احتمالی برنامه ریزی شد. بر این اساس ضمن همکاری کامل با گروه نظارت بر توزیع و تامین تجهیزات پزشکی، جلسات مستمری با تامین کنندگان تجهیزات پزشکی از جمله تامین کنندگان دستگاه های پیس میکر، ICD ، پمپ دسفرال جهت بیماران کلیوی ، فیلم های رادیولوژی توسط اداره تجهیزات پزشکی برگزار شد. همچنین به منظور نظارت بر تامین قطعات یدکی دستگاه های با ارزش سرمایه ای بالا از جمله دستگاه های تصویربرداری طی جلسه ای با تامین کنندگان دستگاه های سی تی اسکن و MIR بر لزوم تامین و انبارش مناسب و کافی قطعات به منظور کاهش زمان خواب دستگاه ها در مراکز درمانی تاکید شده است.

سرپرست اداره تجهیزات پزشکی در خصوص روال بررسی پرونده های ثبت افزود: باتوجه به ماموریت های ابلاغی طی حکم سرپرستی به ایشان مبنی بر شفافیت در مقام اجرا و پرهیز از برداشت ها و کارشناسی سلیقه ای در بررسی پرونده ها، در ابتدای کار، روال ها و دستور العمل های کارشناسی اداره مورد بازنگری قرار گرفت و مراتب به تمامی کارشناسان ابلاغ شد.

وی ادامه داد: با تعیین کارشناس مسئول پایش، تحلیل و بهبود عملکرد، تمامی فعالیت های این اداره  بصورت مستمر در حال پایش بوده و ان شاالله در آینده نزدیک ، تاثیر اقدامات انجام شده بصورت ملموس تری قابل ارائه خواهد بود.

مهندس حمیدی اظهار کرد: یکی از مواردی که همه ادارات کارشناسی اداره کل از خردادماه سال جاری با آن درگیر بوده اند، سیاست گذاری تعدادی و ارزی واردات تجهیزات پزشکی به کشور بوده است که اداره تجهیزات پزشکی نیز تمام تلاش خود را در طی این مدت بکارگرفته تا حداکثر سرعت و همکاری را با شرکت ها در جهت حل مشکلات آنها اعمال کند که البته هنوز به نقطه مناسب مد نظر نرسیده ایم.

وی گفت: انتظار داریم تا با بررسی و تحلیل همه جانبه اقدامات انجام شده طی سال جاری، در این خصوص بتوان به مدل یا راه حل بهتری در زمینه سیاست گذاری واردات در سال آتی دست یافت.

حمیدی عنوان کرد: علاوه بر موارد فوق، اقدامات دیگری نیز توسط اداره تجهیزات پزشکی انجام شده است که از جمله آنها می توان به اتمام بررسی مطالعات مربوط به حوزه بازار سمعک در کشور و عقدتفاهم نامه با انجمن شنوایی سنجی کشور، بارگذاری صفحه اداره تجهیزات پزشکی در وب سایت اداره کل تجهیزات پزشکی و کاهش زمان خواب بررسی پرونده ها با همراهی و وقت گذاری بیشتر کارشناسان اداره تجهیزات اشاره کرد.

سرپرست اداره تجهیزات پزشکی در پایان از تمامی شرکت ها و تامین کنندگان تجهیزات پزشکی در خواست کرد ضمن ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود اداره کل تجهیزات پزشکی را در رسیدن به اهداف یاری رسانده و همچون گذشته در تامین سریع و به موقع تجهیزات پزشکی و رساندن آن به هموطنان اقدام نمایند.