اخبار : آغاز مناقصات تجهیزات پزشکی در کشور عراق/ 270 اتاق عمل بیمارستانهای عراق در دو سال آینده تجهیز خواهند شد/ برگزاری نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی در پارک علم و فناوری

آغاز مناقصات تجهیزات پزشکی در کشور عراق/ 270 اتاق عمل بیمارستانهای عراق در دو سال آینده تجهیز خواهند شد/ برگزاری نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی در پارک علم و فناوری

رییس اداره صادرات تجهیزات پزشکی از آغاز مناقصات تجهیزات پزشکی در کشور عراق خبر داد و گفت: طبق آمار وزارت بهداشت عراق، 100 اتاق عمل در سال 2019 و 170 اتاق عمل در 2020 در این کشور تجهیز خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، مهندس سید آصف مهدوی، رییس اداره صادرات تجهیزات پزشکی در جلسه ی توجیهی مناقصات تجهیزات پزشکی کشور عراق با حضور 30 شرکت صادرکننده، بیان کرد: کشورهای عراق، سوریه و لبنان کشورهای مهمی از نظر صادرات تجهیزات پزشکی برای تولید کنندگان و صادرکنندگان ایران هستند.

مهندس مهدوی با بیان اینکه سال های 2019 و 2020 سال های پر خرید کشور عراق است، عنوان کرد: طبق آمار وزارت بهداشت عراق، 100 اتاق عمل در سال 2019 و 170 اتاق عمل در 2020 در این کشور تجهیز خواهد شد.

وی افزود: فراخوان اولین مناقصه کشور عراق در سال 2019 به ارزش 16میلیون دلار تجهیزات اتاق عمل برای 26اتاق عمل در 4 بیمارستان اعلام شده است که شرکت های صادرکننده تجهیزات پزشکی می توانند با مراجعه به سایت شرکت کیمادیا در این مناقصه شرکت کنند. ایشان همچنین بر مشارکت جدی شرکتها در این مناقصه تاکید کردند.

رییس اداره صادرات تجهیزات پزشکی با تاکید بر حضور شرکت های ایرانی در بازار جهانی، اظهار داشت: 82درصد یارانه برای حضور شرکت ها در نمایشگاه عمان هلث و 91درصد یارانه برای حضور شرکت ها در نمایشگاه مدیکا تعلق گرفته است.

مهندس مهدوی خبر داد: به زودی یک نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی در پارک علم و فناوری پردیس برای بازدید کشورهایی که با ایران تفاهم نامه همکاری امضا می کنند برگزار خواهیم کرد که این نمایشگاه با هزینه اندک، شرایط بسیار خوبی را برای نمایش محصولات صادراتی شرکت های تجهیزات پزشک به ارمغان می آورد.

بر اساس این گزارش، در ادامه جلسه مهندس قیصری؛ مدیرعامل شرکت جالینوس فعال صادراتی در عراق در خصوص شرایط شرکت در مناقصات کشور عراق توضیح داد: خرید تجهیزات پزشکی در کشور عراق به صورت متمرکز توسط وزرات بهداشت عراق در شرکت کیمالیا انجام می شود.

وی افزود: شرکت ها برای ورود به مناقصات باید نماینده ای در کشور عراق و نشان استاندارد اتحادیه اروپا CE را داشته باشند.

مهندس قیصری ادامه داد: پس از ورود به مناقصه و تایید شرکت صادرکننده، یک هیئت از کشور عراق از خط تولید آن شرکت بازدید می کنند و پس از انجام بررسی، برنده مناقصه اعلام می شود. سپس 5درصد از مبلغ پیشنهادی شرکت، به عنوان ضمانت نامه به کشور عراق تحویل و پس از آن قرارداد عقد می شود.

وی بیان کرد: پس از عقد قرار، کالای شرکت صادرکننده طبق تمامی تعهداتِ موجود در قرارداد به انبار وزارت بهداشت در عراق تحویل و تطابق محصولات صادر شده با محصولات ارائه شده در قرارداد بررسی می شود.

مهندس قیصری عنوان کرد: پس از تاییدیه تطابق کالا، 25 درصد مبلغ قرارداد و پس از نصب کالا، 55 درصد آن پرداخت می شود؛ همچنین 20 درصد باقی مانده بعد از 5 سال خدمات پس از فروش به شرکت صادرکننده تجهیزات پزشکی پرداخت خواهد شد.