اخبار : نتایج جدید درباره درمان نارسایی قلبی به روش ابلیشن کاتتری

نتایج جدید درباره درمان نارسایی قلبی به روش ابلیشن کاتتری

محققان بیمارستان Mount Sinai نیویورک با تحلیل جامع داده­های تحقیقات متعدد منتشر شده در Pubmed، Google Scholar ، مرکز ثبت آزمایشات بالینی بنیاد Cochrane و منابع علمی دیگر، نتایج درمان به روش ابلیشن کاتتری و درمان صرفاً دارویی را در بیماران بزرگسال با سابقه AF و HF مقایسه نموده­ اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، دکتر امراله محمدی کارشناس تجهیزات پزشکی گفت: یک تحقیق جدید نشان می­دهد برای بیماران با فیبریلاسیون دهلیزی (Atrial Fibrillation "AF") و نارسایی قلبی(Heart Failure "HF")، ابلیشن می­ تواند بهتر از درمان سنتی دارویی عمل کند.

محققان بیمارستان Mount Sinai نیویورک با تحلیل جامع داده­های تحقیقات متعدد منتشر شده در Pubmed،  Google Scholar، مرکز ثبت آزمایشات بالینی بنیاد Cochrane و منابع علمی دیگر، نتایج درمان به روش ابلیشن کاتتری و درمان صرفاً دارویی را در بیماران بزرگسال با سابقه AF وHF مقایسه نموده­اند.

در این تحلیل، نتایج شش تحقیق که جمعاً شامل 775 بیمار بوده بررسی شده که نشان می ­دهد در مقایسه با درمان دارویی، ابلیشن باعث کاهش مرگ و میر یا بستری شدن به علت HF می­ شود. علاوه بر این ابلیشن AF می­تواند پارامترهایی چون Left Ventricular Ejetion Fraction (LVEF)، مسافت پیاده روی شش دقیقه­ای، حداکثر مصرف اکسیژن (VO2max)، ظرفیت تمرین تنفسی و در نهایت کفیت زندگی را بهبود بخشد. نرخ عوارض جانبی برای ابلیشن و درمان استاندارد به ترتیب 2/7 و 8/3 درصد بوده که اهمیت آماری چندانی ندارد. این تحقیق در سالنامه پزشکی داخلی (Internal Medicine) در 25 دسامبر 2018 منتشر شده است.

نویسنده اصلی مقاله Muhit Turagam نتیجه­ گیری می­ کند که: "ابلیشن کاتتری یک روش درمانی ثابت شده در درمان فیبریلاسیون دهلیزی مقاوم به داروست ولی در دستورالعمل­های فعلی، روشی همراه با احتیاط است. با این وجود مزایای طولانی مدت در کاهش مرگ و میر، بستری شدن و نتایج مثبت بالینی باید در تصمیم­گیری برای درمان در نظر گرفته شود".

لازم به ذکر است، ابلیشن کاتتری قلبی برای درمان انواع آریتمی­های قلبی خصوصاً تند تپشی فوق بطنی مانند AF، لرزش دهلیزی و تند تپشی (Tachycardia) دهلیزی استفاده می ­شود. در این روش یک کاتتر وارد قلب شده و به صورت انتخابی بافتهایی را تخریب می­ کند تا از پخش شدن نادرست سیگنال الکتریکی جلوگیری کند. این روش کم خطر بوده و معمولاً در 2 تا 4 ساعت انجام می ­شود. این عمل تقریباً برای 90 درصد بیمارانی که این درمان را دریافت می­کنند موفقیت آمیز است.

منبع:
https://www.hospimedica.com/critical-care/articles/294776372/catheter-ablation-superior-to-drug-therapy-for-hf.html