اخبار : انتقاد از فعالیت پرستارنماها/ضرورت جراحی پرداختی های نظام سلامت

انتقاد از فعالیت پرستارنماها/ضرورت جراحی پرداختی های نظام سلامت

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، با اشاره به مشکلات و چالش های پیش روی حرفه پرستاری، از فعالیت پرستار نماها در جامعه انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر دالوندی، روز چهارشنبه در نشست خبری پایان سال، گفت: با توجه به صدور ۱۷۰۰ مجوز برای ایجاد مراکز مراقبت پرستاری در منزل و فعالیت تقریباً ۱۰۰۰ مرکز، متأسفانه به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای این خدمات و بالا بودن هزینه‌های پرستاری، شاهد استفاده از نیروهای غیر حرفه‌ای در برخی از این مراکز هستیم که آسیب‌هایی را متوجه دریافت کنندگان خدمات پرستاری در منزل می‌شود.

وی با اشاره به کمبود نیروی پرستاری در کشور، افزود: در حال حاضر وضعیت نیروی پرستاری در کشور بحرانی است، بطوریکه در برخی مناطق شاهد سه دهم نیروی پرستاری به ازای یک تخت بیمارستانی هستیم و بطور میانگین هشت دهم نیروی پرستاری در کشور وجود دارد که استاندارد آن ۱.۸ نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی است. بر همین اساس، با توجه به فعال بودن ۱۲۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور، به همین تعداد نیروی پرستاری حرفه‌ای نیاز داریم.

دالوندی، خواستار واگذاری صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری شد و گفت: سازمان باید در صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری دخیل باشد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون نظام پرستاری، افزود: عضویت پرستاران در سازمان نظام پرستاری باید اجباری شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، گفت: با توجه به رویکرد جامعه نگر وزیر بهداشت، ما خواستار توسعه کلینیک‌های پرستاری در کشور هستیم تا به کمک نظام سلامت بیاید. زیرا، در برخی مناطق کشور دسترسی به پزشک محدود است و می‌توان از ظرفیت پرستاری استفاده کرد.

وی با اشاره به سالمندی جامعه، افزود: شرایط همزیستی چند نسل کنار هم دشوار شده که می‌طلبد خدمات ویژه ای به سالمندان ارائه بدهیم. از همین رو، می‌توان از ظرفیت پرستاری در این حوزه نیز استفاده کرد.

دالوندی به نظام پرداخت‌ها اشاره کرد و گفت: پرداختی‌ها ی همه رشته‌ها در نظام سلامت باید باز تعریف شود و به سمت پرداخت مبتنی بر عدالت برویم.

وی بر ضرورت جراحی پرداختی‌های نظام سلامت برای رفتن به سمت عادلانه شدن درآمدها تاکید کرد و افزود: تکلیف پرداختی‌ها باید یکبار برای همیشه اصلاح شود تا به سمت عدالت در پرداخت‌های نظام سلامت برویم.