اخبار : انتشار فهرست رسمی دارو‌های طبیعی و سنتی تا پایان تیر ۹۸/ صادرات فرآورده‌های گیاهی ایرانی به ۱۶ کشور جهان

انتشار فهرست رسمی دارو‌های طبیعی و سنتی تا پایان تیر ۹۸/ صادرات فرآورده‌های گیاهی ایرانی به ۱۶ کشور جهان

مدیر کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از انتشار فهرست رسمی دارو‌های طبیعی و مکمل تا پایان تیرماه سال ۹۸ در راستای رونق تولید خبر داد.

به گزارش ایفدانا و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهناز خانوی اظهار کرد: حدود  هزار و ۳۰۰ فراورده طبیعی و ۹۰۰ داروی سنتی و ۴ هزار مکمل تغذیه ایرانی داریم که پروانه ساخت گرفته اند و مجوز تولید و فروش در بازار کشور را دارند.

 

فعالیت ۳۲۰ شرکت در زمینه داروهای طبیعی و سنتی

 

مدیرکل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰۰ شرکت تولید کننده دارو و فرآورده طبیعی و ۱۲۰ شرکت تولید کننده داروهای سنتی در داخل کشور فعالیت می کنند و ما تلاش می کنیم که از شرکت های تولیدکننده داروهای طبیعی و سنتی حمایت کنیم تا در سال رونق تولید این شرکت ها تقویت شده و رشد کنند.

۶۰۰ فرآورده طبیعی و سنتی تا پایان ۹۷  در فهرست داروهای طبیعی و سنتی

وی با بیان اینکه فهرست فرآورده های سنتی و طبیعی در حال تدوین است، گفت: آئین نامه ای به منظور تدوین فهرست فرآورده های طبیعی و سنتی مصوب و شورایی جهت بررسی فهرست تشکیل شد و این شورا به صورت هفتگی جلساتی برگزار و فهرست را به طور مداوم مورد رصد و پایش قرار می دهد.

مدیرکل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در زمینه زمان انتشار فهرست فرآورده های طبیعی و مکمل اظهار کرد: تا پایان سال ۹۷ حدود ۶۰۰ فرآورده طبیعی و سنتی وارد فهرست شده بود و برآورد ما در اداره کل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو این است که تا پایان تیرماه بررسی ها به اتمام برسد و فهرست رسمی داروهای طبیعی و سنتی  را در این زمان منتشر کنیم. تحقق این مهم گام بزرگی در راستای رونق تولید و استفاده از داروهای طبیعی و سنتی محسوب می شود.

وی  درمورد مکمل های تغذیه ای نیز عنوان کرد: مکمل ها دارو محسوب نمی شوند و در نتیجه ما نمی توانیم فهرست رسمی برای آنها منتشر کنیم و برنامه داریم تا دایره المعارف یا دانشنامه مکمل های تغذیه ای را تدوین و منتشر کنیم.

 

صادرات ۸۰ فرآورده طبیعی و سنتی ایرانی

 

خانوی درباره صادرات داروهای طبیعی و سنتی  به سایر کشورهای جهان اظهار کرد: ما مجوز صادرات داروهای طبیعی و سنتی را به ۱۶ کشور را برای شرکت های تولیدکننده داروی و فرآورده های طبیعی و داروهای سنتی صادر کرده‌ایم و داروهای طبیعی و سنتی به این ۱۶ کشور صادر می شوند و امیدواریم در سال رونق تولید شاهد رشد صادرات داشته باشند.

وی درباره شرایط صادرات تولیدکنندگان فرآورده های طبیعی و سنتی و اینکه آیا محدودیتی با توجه به مسائل ارزی برای صادرات وجود دارد، گفت: ما به شرکت هایی که فراورده هایی که مجوز تولید داخل دارند و منعی از نظر ارزی برای صادرات ندارند و به دلیل اینکه در زمینه داروهای طبیعی و سنتی کمبودی نداریم مجوز صادرات اخذ می‌کنند.

مدیرکل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به آمار فرآوردههای صادراتی طبیعی و سنتی تولید داخل اظهار کرد: ۸۰ فرآورده طبیعی و سنتی ایرانی به کشورهای همسایه و اروپایی صادر می شوند و کشور امارات سوریه، عراق، افغانستان و اروپای شرقی مقصد اصلی فرآورده‌های طبیعی و سنتی تولید داخل هستند./