اخبار : برخی گروه‌های پزشکی در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستند

برخی گروه‌های پزشکی در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستند

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، گفت: برخی گروه‌های پزشکی بیشتر تحت تاثیر عوامل مختلف شغلی در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کیانوش جهانپور، اظهار کرد: بسیج ملی کنترل فشارخون عملاً به دستور رییس جمهور، با هدایت وزیر بهداشت و مشارکت عمومی دستگاه‌های مختلف اجرایی و سازمان های مردم نهاد، از ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی فشار خون کلید خورد.

وی افزود: حال با توجه به اینکه اطلاق واژه بسیج و بسیج ملی، نیازمند آگاهی جمعی و عزم ملی است، بسیج ملی فشار خون نیز در همین راستا در دو مرحله طراحی شد. مرحله نخست از ۲۷ اردیبهشت ماه با همیاری و همراهی رسانه های گروهی با موضوع اطلاع رسانی، آگاه سازی و فرهنگ سازی عمومی آغاز شد تا آگاهی و حساسیت جامعه درخصوص عوارض فشار خون بالا و عواقب و پیامدهای آن ایجاد شود.

سخنگوی بسیج ملی کنترل فشار خون، تصریح کرد: مرحله دوم که فاز اجرایی این بسیج ملی تلقی می‌شود از فردا (۱۷ خرداد) در سراسر کشور عملیاتی شده و غربالگری تمام هموطنان بالای ۳۰ سال، خانم های باردار و بیماران مزمن کلیوی تا ۱۵ تیر ماه سال جاری ادامه می‌یابد.

به گفته وی، فاز اجرایی بسیج ملی فشار خون در بیش از ۲۶ هزار خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مرکز خدمات سلامت شهری و روستایی و بیش از ۱۰۰۰ بیمارستان دولتی و غیر دولتی انجام می شود. همچنین بیش از ۱۰ هزار ایستگاه سنجش فشار خون که با هماهنگی و مشارکت بین بخشی از سوی نهادهای مختلف، نیروهای مسلح، ارگان‌ها و سازمان های مردم نهاد در سراسر کشور به صورت ثابت و سیار در محل های تجمع مردمی مستقر شده و اطلاعات افراد، هم زمان در پرونده الکترونیک سلامت ثبت خواهد شد.

جهانپور با بیان اینکه فشار خون در همه دنیا از جمله در کشور ما در مرگ و میرها و یا ایجاد ناتوانی های جسمی نقش دارد، گفت: این بیماری در بین جوامع پزشکی یا صاحب نظران حوزه سلامت به عنوان بزرگترین قاتل خاموش شناخته شده و علت العلل مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیر واگیر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ هزار نفر از مردم کشورمان در سال ۱۳۹۶ بر اثر فشار خون بالا یا پیامدها و عواقب ناشی از عدم کنترل آن، جان خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: چندین برابر این رقم نیز به ناتوانی های ناشی از فشار خون بالا از جمله عوارض قلبی- عروقی، کلیوی و بینایی منجر شده است، در این میان واژه سبک زندگی یا لایف استایل، تاثیرگذارترین عوامل بر بیماری های غیر واگیر و ایجاد فشارخون بالا، محسوب می‌شود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه استرس یکی از موثرترین عوامل برایجاد پرفشاری خون مطرح است، گفت: پزشکان و کادر درمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، به خصوص اینکه بسیاری از گروه های پزشکی و پرستاری ممکن است در معرض استرس و عوامل فشارزای کاری و اجتماعی بیشتری باشند و نوع سبک زندگی آنها به خصوص تحت تاثیر عوامل شغلی مشکل‌ساز تر از بسیاری از گروه های شغلی باشد. مطالعات متعددی در دنیا بر روی پزشکان و پرستاران درخصوص فشار خون انجام شده و به نظر می‌رسد که برخی گروه‌های پزشکی بیشتر تحت تاثیر عوامل مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند که نیازمند توجه بیشتری به این گروه و ارتقای محیط شغلی و اصلاح سبک زندگی آنان است.