اخبار : در منطقه، در حوزه سلامت سرآمد هستیم/ دومین کار ما در قرارگاه سازمان غذا و دارو این است که از مقر فرماندهی لحظه به لحظه وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی را رصد کنیم

در منطقه، در حوزه سلامت سرآمد هستیم/ دومین کار ما در قرارگاه سازمان غذا و دارو این است که از مقر فرماندهی لحظه به لحظه وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی را رصد کنیم

وزیر بهداشت در آیین بهره برداری از شهرک دارویی برکت، ضمن تقدیر از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به دلیل راه اندازی شهرک صنعتی دارویی برکت، گفت: در سازمان برنامه و بودجه زمانی مسئولیت گرفتم که بهای واقعی نفت ۲۵ دلار بود و باید بدهی های دوران نفت ۱۳۰ دلاری را پرداخت می کردیم.

به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی در آیین بهره برداری از شهرک صنعتی دارویی برکت در استان البرز، اظهار داشت: در دهه های گذشته زمانی که برخی شرکت های بنیاد ۱۵ خرداد با مشکلات و بدهی روبرو بود، بنده را صدا کردند اولین شرکتی که رفتم سبحان دارو بود و بعد از آن به تولید دارو رفتم اما گفتند که می خواهیم هلدینگ تشکیل دهیم که هلدینگ البرز که را هم راه اندازی کردیم.

وی تصریح کرد: روزی در این مجموعه با یکی از افراد به اختلاف خوردم چون تاکید داشتم که درآمدهای این مجموعه باید برای توسعه خودش هزینه شود و از طرفی هم حاضر نبودم فردی را برای عضویت در هیات مدیره به من تحمیل کنند و بنده تحت فشار هیچ فردی، قرار نمی گیرم و انسان های کوچک را برای کارهای بزرگ به کار نمی گیرم. آن روزی که استعفا کردم، به خانه آمدم و بعد از نماز، از خدا خواستم که این مجموعه که با عشق تشکیل شد و رشد کرد، به دست افراد ناخلف نیفتد و امروز لذت بردم که همان شرکت ها در مجموعه برکت با وجود انسان های پاک دست و به دست یادگاران عزیز دفاع مقدس، اداره می شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: شهرک صنعتی دارویی برکت در جهت توسعه سرمایه گذاری و توسعه و تقویت تولید دارویی کشور و ایجاد خودکفایی در این صنعت ایجاد شده که اقدام بسیار خداپسندانه و ارزشمندی است.

دکتر نمکی با اشاره به پیشرفت های نظام سلامت در دوران بعد از انقلاب اسلامی، گفت: در سال‌های اول انقلاب اسلامی با حضور همه کارخانه های خارجی حدود ۲۵ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شد اما امروز به لطف خدا حدود ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز را در داخل تولید می‌کنیم. البته نباید فراموش کنیم که برای ۹۷ درصد از داروهای تولید داخل، ۵۵۰ میلیون دلار و برای ۳ درصد داروی وارداتی حداقل ۱.۳ دهم میلیارد دلار ارز اختصاص می دهیم که این رقم تکان دهنده است و اگر چنین نسبتی برعکس شود همه درآمد های کشور نیز پاسخگوی تامین داروهای اساسی مردم نخواهد بود و در این صورت صنعت دارویی کشور لگدمال واردات می شود.

وی با بیان اینکه در ابتدای مسئولیتم در وزارت بهداشت اولین تغییرات را در سازمان غذا و دارو ایجاد کردم، گفت: قبل از نامگذاری سال ۹۸ به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری بنده در ابلاغ سرپرست سازمان غذا و دارو عنوان کردم که هیچ فردی حق واردات دارو و تجهیزات پزشکی خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود را ندارد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز باید به دنیا بگوییم که همانند دوران دفاع مقدس در برابر تمام سختی ها و دشواری ها ایستاده ایم و به یاد داریم که در روزهای اول جنگ تحمیلی سربازان عراقی جوانان ما را به راحتی به شهادت می رساندند اما زمانی که در سازمان برنامه و بودجه مسئولیت داشتم، عزیزان سپاه را جمع و به آنها اعلام کردم که در صنایع موشک سازی سرمایه‌گذاری کنیم و ردیف اعتباری تحت عنوان شهید کاظمی ایجاد کردیم و لحظه لحظه به پای این فرزندان توانمند و برومند ایرانی بودم.

دکتر نمکی افزود: کشوری که در ابتدای جنگ تحمیلی حتی اسلحه ساده ژ - سه و کلاش هم نداشت، امروز به قدرت اول نظامی منطقه تبدیل شده و اگر هم حماقتی از سوی کسی سر بزند و کوچکترین نگاه چپ به ایران کند دودمانش به باد می رود.

وی یادآور شد: در منطقه در حوزه سلامت نیز سرآمد هستیم. برای مثال، پوشش واکسیناسیون در کشور از ۲۵ درصد در اوایل انقلاب به 100درصد رسید و از نظر شاخص های بهداشتی در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه در جایگاه اول و در برخی حوزه های پزشکی حتی در دنیا در رده های نخست قرار داریم.

دکتر نمکی تاکید کرد: امروز در عرصه بین الملل گفتنی ها و البته تهدیدهای زیادی داریم و لازمه مقابله با تهدیدها، وحدت است و بنده به عنوان وزیر، وزیر بهداشت کل ملت ایران اعم از مسلمان مسیحی، کلیمی، یهودی، زرتشتی، بی دین و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستم و انجام وظیفه می کنم.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه سازمان غذا و دارو، گفت: هدف ما از ایجاد این قرارگاه این بود که اعلام کنیم درب سازمان غذا و دارو به روی همه باز است و هر فردی نیازمند مجوز و یا دستوری بود باید اموراتش به روز، انجام و پیگیری شود و هیچ شخصی حق توقف در کار مراجعه کنندگان به این سازمان را ندارد. البته با هیچ فردی نیز خصومتی نداریم. دومین کار ما در قرارگاه سازمان غذا و دارو این است که از مقر فرماندهی لحظه به لحظه وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی را رصد کنیم چون مردم نباید دغدغه کمبود دارو داشته باشند و خوشبختانه بخش خصوصی در صنعت دارو که از شریف ترین اقشار و حوزه سلامت هستند نیز، همراهی خوبی می کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: خوشبختانه تا پایان سال و حتی شش ماهه اول سال آینده مشکلات و موانع تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را بررسی کرده ایم و اضطراب کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نخواهیم داشت. البته می خواهیم به تولیدکنندگان بها دهیم و برای باز کردن جاده صنعتی و تولید، ایستاده ایم تا به جهان بگوییم که در اوج تحریم هم مانند کوه ایستادگی داریم.

دکتر نمکی ضمن تاکید بر لزوم مدیریت واردات بدون ایجاد کوچکترین خللی در صنعت داخلی گفت: در صورتی اجازه واردات به دارو و تجهیزات پزشکی نمی‌دهیم که تجهیزات پزشکی و دارویی با کیفیت داخلی در کشور تولید و توزیع شود. البته به طور کامل واردات دارو را قطع نمی کنیم چون برخی داروها مورد نیاز بعضی از بیماران هستند.

وی در پایان ضمن تشکر از سازمان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: راه اندازی شهرک صنعتی دارویی، اقدامی بسیار بزرگ و ارزنده در حوزه ایجاد زیرساخت و کوتاه شدن زمان تولید بود و امیدواریم با راه‌اندازی آن علاوه بر تقویت تولید داخل بتوانیم به بازارهای صادراتی بیشتری دست پیدا کنیم و صادرات بیشتری در حوزه دارو داشته باشیم.