اخبار : آنچه باید از واکسن آنفلوآنزا بدانیم

آنچه باید از واکسن آنفلوآنزا بدانیم

واکسن آنفلوآنزا یک واکسن غیرفعال است که حاوى ویروس ضعیف شده یا کشته شده آنفلوآنزاست.این واکسن دستگاه ایمنى گیرنده واکسن را تحریک مى کند تا علیه ویروس آنفلوآنزا پادتن بسازد.

به گزارش  ایفدانا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو،الناز بهروز،اظهار داشت:آنفلوآنزا یا گریپ(Grippe)شایعترین بیماری ویروسی فصل سرماست که دستگاه‌ تنفسی ‌را درگیـر می‌کند و به شدت مُسری است.‌مدت‌ زمان‌ شروع‌ علائم‌ آنفلوآنزا از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ ۴۸-۲۴ ساعت‌ می باشد.سه نوع از ویروس آنفلوآنزا به نام‌های (a)،(b) و (c) وجود دارد.نوع a در انسان و حیوانات،نوعb در انسان و پستاندارن و نوع c فقط در انسان دیده می‌شود.

 دکتر بهروز ادامه داد:سطوح محافظت کننده آنتی بادی ضد آنفلوآنزا در بدن طی یکسال می تواند کاهش داشته باشد،بنابراین حتی در افرادی که سال پیش از واکسن آنفلوآنزا استفاده کرده اند توصیه می شود بار دیگر این واکسن تزریق شود.

 این داروساز افزود:این واکسن برای تمامی افراد بالای ۶ ماه توصیه می شود.کودکان ۶ ماه تا ۸ ساله ای که برای اولین بار از واکسن آنفلوآنزا استفاده می کنند نیاز به ۲ دوز از این واکسن دارند که حداقل باید به فاصله یک ماه از یکدیگر تزریق گردد.کودکان ۶ ماه تا ۳ سال می بایست نصف واکسن را تزریق کنند.

 دکتر الناز بهروز تصریح کرد:بهتر است واکسیناسیون قبل از شروع فصل شیوع آنفلوآنزا انجام گیرد.فصل شیوع آنفلوآنزا معمولاً از مهر تا اردیبهشت می باشد و بهترین زمان برای واکسیناسیون آنفلوآنزا مهر و آبان است.

 وی بیان داشت:با تزریق این واکسن،آنفلوآنزا نمی ‌گیرید ولی ممکن است عوارض جزئی مانند تورم،تب خفیف و درد بدن رخ دهد.در افراد با علائم تب و یا بیماری عفونی حاد تزریق واکسن باید به تعویق بیافتد.تزریق این واکسن برای بیماری ‌های خاص یا سالمندان توصیه می شود.

 در خاتمه این داروساز توصیه داشت:برای تزریق این واکسن باید با پزشک متخصص یا داروساز مشورت شود.این واکسن برای کسانی که قبلاً نسبت به آن حساسیت نشان داده اند،توصیه نمی ‌شود.