اخبار : یک پنجم از مرگ و میرها در سراسر جهان ، به علت داشتن عادات غذایی ناسالم است

یک پنجم از مرگ و میرها در سراسر جهان ، به علت داشتن عادات غذایی ناسالم است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یک پنجم از مرگ و میرها در سراسر جهان ، به علت داشتن عادات غذایی ناسالم است که هر ساله هزینه ای بالاتر از ۲ تریلیون دلار به بودجه های بهداشت ملی وارد می کند.


به گزارش ایفدانا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران-روز جهانی غذا مقارن شانزدهم اکتبر است که به افتخار تأسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. این روز توسط بسیاری از سازمان های مرتبط با امنیت غذایی، از جمله صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی جشن گرفته می‌شود.

به همین مناسبت دکتر مهران ولایی معاون غذا  و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران روز جهانی غذا  را فرصت مناسبی دانست تا  اعلام کنیم که ما می‌توانیم به گرسنگی پایان داده و تبدیل به «نسل گرسنگی صفر» شویم و  با آفزایش آگاهی افراد در زمینه های ذکرشده گامی موثر در بهبود شرایط سلامت، تغذیه و کاهش شیوع بیماری های غیر واگیر  برداشته شود. اما برای دستیابی به این هدف همه باید با یکدیگر همکاری کنند.


«گرسنگی صفر» دومین آرمان توسعه پایدار سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۶ به منظور ریشه‌کنی گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ توسط جامعه جهانی تصویب شد.


وی با اشاره به شعار روز جهانی غذا در سال ۲۰۱۹ مبنی بر " تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی " از تغییر عادات غذایی افراد دهه های اخیر گفت :در دهه های اخیر به دلیل جهانی شدن، شهر نشینی و افزایش درآمد ها، رژیم  و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است. ما عمدتا از مصرف غذاهای فصلی، بطور عمده غذاهای با پایه گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهایی با کربوهیدرات تصفیه شده ( غنی از نشاسته ) ، قند و چربی و نمک  زیاد ، غذاهای فراوری شده ، گوشت و سایر محصولات با منبع  حیوانی حرکت کرده ایم. زمان کمتری برای تهیه وعده های غذایی در خانه صرف می شود و مصرف کنندگان، به ویژه در مناطق شهری، پیوسته بیشتر به سوپر مارکت ها، فروشگاه های فست فود ، فروشندگان مواد غذایی خیابانی و رستوران های دور افتاده تکیه می کنند.


معاون غذا و دارو دانشگاه ایران افزود : ترکیبی از رژیم های ناسالم و سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش میزان چاقی شده است؛  نه تنها در کشورهای توسعه یافته بلکه در کشورهای کم درآمد،جایی که گرسنگی و چاقی اغلب همزیستی دارند. هم اکنون بیش از ۶۷۰ میلیون بزرگسال و ۱۲۰ میلیون دختر و پسر (۵ تا ۱۹ سال) چاق هستند و بیش از ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال دارای اضافه وزن هستند ، در حالی که بیش از ۸۲۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند
.

رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر (NCDs) از جمله بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و برخی از سرطان ها است. قریب  بر یک پنجم از مرگ و میرها در سراسر جهان ، به علت داشتن عادات غذایی ناسالم است که هر ساله هزینه ای بالاتر از ۲ تریلیون دلار به بودجه های بهداشت ملی وارد می کند.


وی اظهار داشت : چاقی و سایر انواع سوء تغذیه تقریباً از هر سه نفر یک نفر را مبتلا می کند. پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۵ تعداد آن به یک نفر از هر دو نفر خواهد رسید. خبر خوب این است که راه حل های مقرون به صرفه برای کاهش انواع سوء تغذیه وجود دارد ، اما آنها نیاز به تعهد و اقدام جهانی بیشتری دارند.

یک رژیم غذایی زمانی رژیم غذایی سالم محسوب می شود که با داربودن اصول  تنوع ، میزان کافی، سلامت، ایمنی و مغذی بودن نیاز های تغذیه ای افراد را تامین کند و خطر ابتلا به بیماری را در او کاهش دهد. این رژیم باید شامل انواع میوها، سبزیجات، حبوبات، آجیل ، دانه‌ها و غلات سبوس دار ومصرف غذاهای کم چرب (بخصوص چربیهای اشباع) و با  قند و نمک کم باشد. که متاسفانه همانطور که گفته شد  در حال حاضر به علت تغییرات سبک زندگی و مشکلات اقتصادی برای بسیاری از افراد در دنیا  قابل دسترس یا مقرون به صرفه نیست.


در ادامه دکتر ولایی معاون غذا و دارو  عنوان کرد : درهمین راستا در کشورمان  به مناسبت روز جهانی غذا ویژه برنامه سراسری با محوریت ۷ محور اصلی با عنوان " اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت به شرح ذیل اجرا می گردد:

  1. کاهش قند، نمک و چربی
  2. نشانگر های رنگی تغذیه ای در راستای ارتقاء دانش مصرف کننده
  3. نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور
  4. مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا
  5. برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری در حوزه غذا
  6. محصولات غذایی ویژه و فراسودمند
  7. اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا