اخبار : آزمايش خون با استفاده از كاغذ درخشان

آزمايش خون با استفاده از كاغذ درخشان

محققان دانشگاه فني آيندهون هلند با همكاري محققان دانشگاه كيو واقع در ژاپن، با استفاده از كاغذ يك ابزار ارزان قيمت آزمايش خون ساختند كه قادر است به سرعت ابتلا به بيماري هاي عفوني را تشخيص دهد.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، براي استفاده از اين ابزار ساده كافي است قطره اي از خون بيمار روي قسمت مشخص شده كاغذ ريخته شود تا پس از 20 دقيقه يكي از سه نقطه درخشان پشت آن تغيير رنگ دهد.
عملكرد اين ابزار بدين ترتيب است كه در مرحله اول، خون با نوعي پروتئين درخشان كه درون نقاط رنگي تعبيه شده، تركيب شده و يك واكنش شيميايي ايجاد مي كند كه رنگ نقطه را به آبي تغيير مي دهد.
اگر نمونه خون متعلق به شخصي باشد كه فاقد آلودگي عفوني است، در مرحله دوم واكنش، رنگ نقطه به سبز تغيير مي كند. در صورتي كه شخص آلوده باشد، آنتي بادي هاي موجود در خون با پروتئين تركيب شده و مانع مرحله دوم واكنش مي شود، در نتيجه حداقل بخشي از نور نقطه به رنگ آبي باقي مي ماند.
در مرحله بعد متخصصان با استفاده از يك نرم افزار و گوشي هوشمند مي توانند رنگ نقطه را تجزيه و تحليل كرده و جايگاه آن را در طيف آبي-سبز مشخص كنند. جايگاه رنگ اين نقطه نشان دهنده ميزان تمركز آنتي بادي ها درون خون بوده و شدت آلودگي عفوني را مشخص مي كند. به طور كلي بايد گفت هرچه رنگ نقطه ها سبزتر باشد، نتيجه آزمايش بهتر است.
محققان اميدوارند اين ابزار آزمايش ساده درطول چند سال آينده به صورت تجاري وارد بازار شود.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Angewandte Chemie منتشر شده است.