اخبار : خدمات جدید در داروخانه‌ها، دخالت در کار پزشک نیست

خدمات جدید در داروخانه‌ها، دخالت در کار پزشک نیست

رئیس سازمان غذا و دارو درمورد سند خدمات نوین دارویی گفت: مفاد سند نوین خدمات دارویی ارتباطی به کار پزشکان ندارد و دخالت در کار پزشک محسوب نمی‌شود.


به گزارش ایفدانا و به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز اظهار کرد: درباره سند خدمات نوین داروخانه‌ها جلسه خوبی را با سازمان نظام پزشکی و آقای دکتر ظفرقندی ریاست این سازمان داشتیم. به نظر من عده‌ای که در باب این سند معترض بودند، آن را به درستی مطالعه نکرده‌اند.

وی افزود: به حق بود که این افراد پیش از انتقاد، به صورت حضوری یا مکاتبه‌ای درباره سند نوین خدمات داروخانه‌ها سوالاتی را درباره اسناد فراوانی که در پشت این سند وجود دارد و مطالب آن را پشتیبانی می‌کند، چه بوده و در دنیا چه مستنداتی آن را پیشتیبانی می‌کند، می‌پرسیدند و بعد انتقادات‌شان را رسانه‌ای می‌کردند.

شانه‌ساز با بیان اینکه مفاد سند نوین خدمات داروخانه‌ها ربطی به کار پزشکان ندارد و دخالت در کار پزشک محسوب نمی‌شود، تاکید کرد: اسناد و مستندات بین‌المللی بسیاری در این باره وجود دارد. در این باره با مسئولان سازمان نظام پزشکی و برخی مسئولان و مدیران وزارت بهداشت جلساتی برگزار کردیم و به بسیاری از سوالات پاسخ دادیمخوشبختانه همه در این حوزه نگاه علمی دارند و بسیاری از نظرات منفی نسبت به این سند تغییر خواهد کرد.

رییس سازمان غذا و دارو درباره امکان تحقق برخی از مفاد این سند، مانند تزریق واکسن در داروخانه، گفت: اولا باید توجه کنیم که این اقدامات فعلا در حد یک سند است و باید به تدریج در طی زمان اجرا شود، نه در حال حاضر. سند افق طولانی‌مدت ما را نشان می‌دهد. برای هر یک از این موارد باید کمیته‌های راهبری و اجرایی تشکیل شود، استانداردها تدوین شده و برای اجرای هر یک از بندها زمان‌بندی تعیین شود. بنابراین تدوین سند خدمات نوین داروخانه‌ها، به معنای اجرای سریع آن نیست، بلکه باید در طی زمان و بعد از تدوین استانداردها، متناسب با این استانداردها اجرا شود.

شانه‌ساز تاکید کرد: آنقدر بین سازمان نظام پزشکی و حوزه‌هایی مانند حوزه درمان وزارت بهداشت هماهنگی وجود دارد که هر تصمیمی را که می‌خواهیم اتخاذ کنیم، با یکدیگر توافق می‌کنیم. درباره اقدامات اینچنینی نیز حتما ابتدا هماهنگی‌ها انجام می‌شود